تجارت خارجی چیست؟ صادرات و واردات کالا را بشناسید

تعریف تجارت

به خرید و فروش ، مراوده و هرگونه داد و ستد بین افراد یا شرکت‌های تجاری را تجارت می‌نامند.تجارت به طور عمده به ۲ بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که تجارت داخلی به فعالیت و خرید و فروش درون‌مرزی و تجارت خارجی به معاملات برون‌مرزی گویند.

تفاوت تجارت خارجی و تجارت داخلی

تجارت داخلی از چند لحاظ راحت‌تر و ساده‌تر از تجارت خارجی است.در تجارت داخلی شما با زبان مادری خود و طرف مقابل ( مشتری‌ ) صحبت می‌کنید که به دلیل مشترک بودن زبان و فرهنگ بسیار راحت‌تر و سریع‌تر منظور و مقصود خود را می‌رسانید ، در صورتی که در تجارت خارجی بسته به کشور مشتری شما گفتار و نوع مکالمه خود را میبایست تغییر دهید.

در تجارت داخلی برای امور مالی و نقل و انتقالات آن با دادن یک شماره حساب یا شماره شبا می‌توانید ظرف چند دقیقه وجه مربوطه را دریافت نمایید اما در تجارت خارجی به دلیل مسائل سیاسی و تحریم‌های وضع شده نقل و انتقالات مالی به مراتب پیچیده‌تر شده و نیازمند واسطه شدن صرافی مورد اطمینان می‌باشد.تفاوت های ریز و درشت دیگری نیز بین تجارت خارجی و داخلی وجود دارد که این دو حرفه را از هم متمایز می‌سازند. که در مقاله تجارت داخلی چیست به صورت کامل درباره آن صحبت شده است .

تجارت خارجی چیست ؟

در این مقاله به بررسی و آموزش تجارت خارجی و زیرشاخه‌های آن میپردازیم.هرگونه معامله و خرید و فروش در قالب برون مرزی را تجارت خارجی می‌نامند.تجارت خارجی به ۲ دسته اصلی صادرات و واردات تقسیم می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.تجارت چمدانی نیز نوعی صادرات یا واردات محسوب می‌گردد که به دلیل حجم پایین آن در دسته‌بندی اصلی تجارت خارجی قرار نمی‌گیرید.

صادرات

به ارسال یک محصول، کالا و یا خدمات به خارج از کشور و فروش آن به خریدار خارجی صادرات می‌گویند.

واردات

به وارد کردن یک محصول، کالا و یا خدمات از کشورهای خارجی به داخل برای فروش به خریداران داخلی واردات گویند.

چرا صادرات ؟

صادرات امروزه یکی از روش های کسب درآمد بالا و یکی از مشاغلی می‌باشد که از طرف دولت نیز حمایت همه جانبه شده ‌است و روز به روز در حال بیشتر شدن می‌باشد.از نکات مثبت صادرات می‌توان به ارزآوری،  اشتغال‌زایی ، کنترل تورم و … اشاره کرد.امروزه به دلیل تورم شدید و پایین آمدن قدرت خرید عموم افراد در جامعه ، گرایش به صادرات روز به روز بیشتر از قبل شده است و همینطور از طرف دولت از حمایت بسیار بالایی برخوردار است که روز به روز در حال تقویت نیز می‌باشد.

شاید خیلی از ما با شنیدن کلمه صادرات آن را یک غول بزرگ و سرسخت در نظر بگیریم اما با نگاهی کلی‌تر و یک آموزش صادرات درست و کاربردی می‌توان آن را یک خرید‌ و فروش ساده دید. همانطور که در داخل کشور بی‌نهایت مشتری برای محصول شما وجود دارد ، به همان نسبت و حتی بسیار بیشتر در خارج از کشور بی نهایت مشتری برای شما وجود دارد که برای داشتن محصول شما تا چند برابر قیمت اصلی آن را پرداخت خواهد کرد. کافیست به صادرات و مراحل آن (روش‌های پیدا کردن مشتری،پرزنت محصول،مسائل مالی و … ) آگاهی داشته باشید و اولین فروش به مشتری خارجی را تجربه کنید تا متوجه راحتی صادرات شوید و طعم فروش به مشتری‌های خارجی را  بیشتر و بیشتر بچشید.

وقتی کمی دقیق تر در بحث صادرات کالا به کشور های دیگر نگاه کنیم میبینیم که فرصت های بسیار زیادی در پیش روی ما و به خصوص از نظر موقعیت مکانی کشور ما وجود دارد ، که به طور مثال میتوان به صادرات کالا به دبی اشاره کرد ، در حال حاضر کشور های عربی به خصوص شهر دبی یکی از مقاصد مهم برای صادرات است. شما همچنین با دانستن کالاهای مهم برای صادرات به دبی میتوانید قدم های صادرات را سریع تر بردارید.

چرا واردات ؟

بسیاری از کالاها و محصولات مصرفی ما در طی شبانه‌روز محصولات خارجی وارداتی می‌باشند که به دلیل شرایط سیاسی و تحریم در حال حاضر قادر به تولید آن در داخل کشور نیستیم.به همین جهت ناچار به وارد کردن آنها می‌باشیم.اما آیا تا به حال به میزان سود حاصل از واردات کالا و اجناس توجه کرده‌اید ؟ برای مثال می‌توان قیمت چند کالای وارداتی را در داخل و خارج از کشور مقایسه کرد تا متوجه حاشیه سود بالای آن شد.مانند سایت های خرید از چین مثل  علی‌بابا ، علی‌اکسپرس و … منبع مناسبی برای مقایسه قیمت اجناس می‌باشند.

برخلاف صادرات که برای شروع نیاز به هیچگونه سرمایه اولیه‌ای نیست ، برای واردات با توجه به نوع کالا و حجم آن سرمایه اولیه نیاز است.علاوه بر آن برای تهیه و خرید محصول از خارج کشور نیاز به سفر نیز وجود دارد که اگر شرایط سفر و سرمایه ‌اولیه برایتان فراهم است واردات فرصتی جدی و مناسب می‌باشد.

آموزش تجارت خارجی به صورت تخصصی

نمایش ویدیو درباره کاور جلسه اول هفت خان صادرات

برای مشاهده ویدئو های دوره رایگان بر روی  مشاهده ویدئو کلیک کنید

تجارت خارجی که شامل صادرات و واردات کالا می باشد یک موضوع مهمی است که برای انجام این کار به یک فردی با تجربه و آموزشی کاربردی نیاز است، نکته ای که بسیاری از افراد به آن توجه نمیکنند اینست که هرچقدر فردی که از او مشورت میگیرد با کسی که دانش این کار را از او یادمیگیرید یکی باشد درصد موفقیت شما بیشتر است.

اما باید بدانید که هرکسی برای مشورت و قرار دادن آن به عنوان مشاور تجاری خود درست نیست و باید از فردی که تجربه انجام تجارت خارجی را داشته و دانش کافی در این زمینه را دارد مشاور تجاری خود قرار دهید.به همین خاطر اگر تصمیم بر انجام تجارت خارجی را دارید مجموعه تجارت یونیورسیتی با داشتن تجربه متعدد در صادرات و واردات کالا و همچنین آموزش بیش از 10،000 نفر دانشجو دوره ویدئویی رایگانی را در اختیار شما عزیزان قرار داده است تا با مشاهده آن دانش کافی برای شروع صادرات را داشته باشید.

همچنین میتوانید قبل دوره آموزشی از اطلاعات کافی و بسیاری که در مقاله آموزش صادرات آورده ایم استفاده نمایید، پیشنهاد میشود حتما آن را مطالعه کنید تا اطلاعات خوبی در حیطه صادرات بدست بیاورید.

نحوه یادگیری تجارت خارجی

برای داشتن صادرات یا وارداتی موفق شما نیازمند یادگیری اصول و قوانین مرتبط با این حوزه هستید.یادگیری آکادمیک این مباحث به شما کمک خواهد کرد که هرچه سریعتر اولین معامله خارجی خود را شکل دهید.دوره‌های آموزش متعددی اعم از مجازی و حضوری وجود دارد که با سپری کردن جلسات این دوره‌ها می‌توانید تسلط نسبتا بالایی بر روند تجارت‌ خارجی داشته باشید.برای اعتبارسنجی این دوره‌ها و اطلاع از کیفیت آن حتما به سرفصل‌های آن توجه داشته باشید.در تجارت خارجی مباحث بسیار زیاد و متعددی وجود دارد که شما به یادگیری همه‌ آنها نیازی ندارید و صرفا برای شروع تسلط بر بعضی از این مباحث کافیست.یادگیری مسائل اضافی و حاشیه‌ای فقط و فقط کار را برای شما سخت‌تر می‌کند و شما را از هدف اصلی دور می‌کند.در ادامه به سرفصل‌های مهم برای یادگیری تجارت خارجی اشاره خواهیم کرد :‌

  • انتخاب محصول
  • انتخاب کشور
  • زنجیره تامین
  • ایجاد هویت
  • بازاریابی و روش‌های آن
  • اینکوترمز
  • قیمت‌گذاری و قیمت دهی

و …

موارد ذکر شده فوق بخشی از مهم‌ترین سرفصل‌ها برای شروع یادگیری تجارت خارجی می‌باشد.در کنار این موارد چندین مورد دیگر نیز وجود دارد که باید به آنها نیز پرداخت و موارد فوق صرفا جهت اطلاع شما از فرم کلی مباحث می‌باشد.

یک پیشنهادی که میتوانیم به شما برای شروع تجارت خارجی بدیم اینست که شما به صورت خیلی کوچک تجارت چمدانی را انجام دهید این کار باعث میشه ترس از شروع تجارت ریخته بشه و با اشتیاقی بیشتر به دنبال تجارت باشید، حال اگر اطلاعاتی از تجارت چمدانی ندارید آموزش تجارت چمدانی را ببینید تا اطلاعات کاملی در این رابطه بدست آورید و در صورت نیاز با کارشناسان ما به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

به تجارت خارجی ( صادرات و واردات ) مخصوصا صادرات به چشم یک فرصت جدی و سرنوشت‌ساز نگاه کنید.فرصتی که همه جانبه و از سوی تمامی ارگان‌های دولتی و خصوصی در حال حمایت شدن می‌باشد.با پیدا کردن یک دوره آموزشی مناسب و کامل ، اطلاعات خود را در این حیطه افزایش دهید و پله پله مراحل آن را طی کنید تا به نتیجه مطلوب مدنظر خود برسید. قطعا هیچگاه از یادگیری این حرفه پشیمان نخواهید شد.

پیشنهاد تجارت یونیورسیتی که جزء برترین مجموعه های آموزش تجارت در ایران می باشد این است که در گام اول صادرات خود و خود را به صورت تجارت با سرمایه کم شروع کنید تا در طی زمان شاهد رشد تجارت خود باشید ، در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با پشتیبانان تجارت یونیورسیتی به صورت رایگان ارتباط بگیرید و مشکب خود را رفع کنید.

اشتراک گذاری مطالب

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

تجارت یونیورسیتی

تجارت را با خیالت راحت یادبگیرید

مطالب اخیر

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x