تجـــــــــــــارت یــونیــورسیــتی

با خیال راحــــــــــــــــــت تجارت کنید

صادرات سیب زمینی معرفی بازار های صادراتی برای سیب زمینی

صادرات سیب زمینی میتواند جزء محصولاتی باشد که کشاورز ها میتوانند دنبال صادرات آن به کشور های اطراف باشند چراکه میتواند سود خوبی را برساند

صادرات سیب زمینی

صادرات سیب زمینی ایران یکی از فعالیت‌های مهم در صنعت کشاورزی و تجارت خارجی  کشور است. ایران یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده سیب زمینی در جهان محسوب می‌شود و دارای ظرفیت بالقوه برای صادرات این محصول به بازارهای خارجی است. اما به دلیل محدودیت‌ها و موانعی مانند محدودیت‌های تجاری بین المللی، مشکلات لجستیکی، نوسانات قیمت، و مشکلات مربوط به کیفیت و استانداردهای بین المللی، حجم صادرات سیب زمینی ایران نسبت به ظرفیت‌های واقعی کشور، به نسبت کمتر است.

در این مقاله می‌خواهیم به حجم تجارت جهانی سیب زمینی ، میزان صادرات سیب زمینی ایران ، مشتریان بالقوه سیب زمینی ایرانی ، نحوه صادرات آن و دیگر مسائل بپردازیم.

بزرگترین فروشندگان سیب زمینی در جهان

بزرگترین فروشندگان و صادرکنندگان سیب زمینی در جهان

بر اساس آمار جهانی تجارت در سال ۲۰۲۲ محصول سیب زمینی بیش از ۵.۳۱ میلیارد دلار معامله شده که بزرگترین صادرکنندگان این محصول عبارتند از هلند با ۹۳۸ میلیون دلار ارزش صادراتی ( ۱۷.۷ درصد کل ) ، فرانسه با ۸۷۶ میلیون دلار ( ۱۶.۵ درصد ) ، آلمان با ۴۸۴ میلیون دلار ( ۹.۱۱ درصد ) ، کانادا با ۴۲۹ میلیون دلار ( ۸.۱ درصد ) ، مصر با ۳۷۵ میلیون دلار ( ۶.۷۲ درصد ) ، ایالات متحده آمریکا با ۳۱۶ میلیون دلار ( ۵.۹۵ درصد ) ، پاکستان با ۲۶۴ میلیون دلار ( ۴.۶۷ درصد ) ، چین با ۲۳۸ میلیون دلار ( ۴.۴۸ درصد ) و سپس بلژیک ، انگلستان ، اسپانیا ، هندوستان و … در رده های بعدی صادرات این محصول قرار دارند.

کشور ما ایران نیز در سال ۲۰۲۲ معادل ۱۳.۴ میلیون دلار صادرات سیب زمینی انجام داده که نسبت به سال قبل یعنی ۲۰۲۱ افت چشمگیری داشته است چرا که در سال ۲۰۲۱ ایران بیش از ۱۰۹ میلیون دلار صادرات سیب زمینی به کشورهای مختلف انجام داده است ، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۲۰ میلیون دلار ، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۲۶ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۰۳ میلیون دلار  بوده است.

شما باید بلد باشین که چطور تجارت و صادرات محصول را به روش تجارت با سرمایه کم انجام دهید

بزرگترین خریداران سیب زمینی در جهان

خریداران عمده سیب زمینی در جهان را می‌توان به ترتیب به کشور های بلژیک با ۵۲۴ میلیون دلار ارزش وارداتی ( ۹.۸۷ درصد از کل واردات سیب زمینی در دنیا ) ، ایالات متحده آمریکا با ۴۱۰ میلیون دلار ( ۷.۷۲ درصد ) ، اسپانیا با ۳۴۳ میلیون دلار ( ۶.۴۵ درصد ) ، هلند با ۳۱۵ میلیون دلار ( ۵.۹۴ درصد ) ، آلمان با ۲۴۹ میلیون دلار ( ۴.۶۸ درصد ) ، ایتالیا با ۲۰۴ میلیون دلار ( ۳.۸۵ درصد ) ، روسیه با ۱۹۵ میلیون دلار ( ۳.۶۷ درصد ) ، فرانسه با ۱۴۴ میلیون دلار ( ۲.۷۱ درصد ) ، پرتغال با ۱۲۸ میلیون دلار ( ۲.۴ درصد ) اشاره کرد.

مشتریان بالقوه سیب زمینی ایران

مشتریان بالقوه سیب زمینی ایران برای صادرات

تقریبا تمام حجم سیب زمینی صادراتی ایران به کشور های مجاور و همسایه و یا حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و بخش بسیار ناچیزی هم به کشور آلمان در سال ۲۰۲۲ صادر شده است.اما از اصلی ترین مشتریان سیب زمینی ایران می‌توان به جمهوری آذربایجان با ارزش خرید ۹.۳۳ میلیون دلار ( ۶۹.۴ درصد کل صادرات ایران ) ، ازبکستان با ۱.۵۹ میلیون دلار ( ۱۱.۸ درصد ) ، کویت با ۱.۰۶ میلیون دلار ( ۷.۹۱ درصد ) ، قطر با ۳۸۶ هزار دلار ( ۲.۸۸ درصد ) ، امارات متحده عربی با ۳۸۴ هزار دلار ( ۲.۸۷ درصد ) ، عمان با ۳۶۱ هزار دلار ( ۲.۶۹ درصد ) و همچنین ارمنستان ، قزاقستان ، گرجستان و ترکیه اشاره کرد.

چگونه صادرات سیب زمینی کنیم؟

صادرات سیب زمینی مانند هر محصول و کالایی نیاز به طی کردن مراحل و روش ها خاص خود دارد.در این بخش می‌خواهیم این مراحل را باهم بررسی کنیم.

تامین و توان تامین

اولین قدم برای صادرات سیب زمینی تامین کردن این محصول است. طبیعتا شما اگر به دنبال صادرات این کالا هستید یا خودتان تولیدکننده هستید و یا تامین‌کننده مناسب در اطرافیان خود دارید. 

اگر غیر از این دو حالت باشد پیشنهاد ما به شما این است که در قدم اول چندین تامین کننده مناسب پیدا کنید و با ایده‌آل ترین آن شروع به همکاری کنید.در نظر داشته باشید که توان تامین چه خودتان تامین‌کننده هستید چه فرد دیگر بسیار حائز اهمیت است و برای داشتن سلسله صادرات موفق باید توان تامین مشتریان خارجی را داشته باشید.

انتخاب کشور برای صادرات سیب زمینی

برای صادرات محصول شما باید کشور مقصد و هدف را به درستی انتخاب کنید. یکی از روش های پیدا کردن کشور مقصد می‌تواند بررسی آمار باشد ، یعنی بررسی کنید که محصول سیب زمینی به چه کشورهایی بیشتر صادرات می‌شود و کدام کشورها پتانسیل بیشتری برای محصول دارند که در مطالب فوق بیان کردیم و بزرگترین مشتری ها سیب زمینی ایرانی را ذکر کردیم.

یعنی کشور های آذربایجان ، گرجستان و … قطعا پتانسیل بالایی برای صادرات سیب زمینی دارند.اما ممکن است شما دوست و یا آشنایی در کشور های دیگر داشته باشید که از طریق آنها بتوانید محصول خود را صادرات کنید ، یعنی اگر تا به حال از ایران به کشور مدنظرتان صادرات انجام نشده است دلیل بر این نیست که غیر ممکن است.

ایجاد هویت در صادرات سیب زمینی

مرحله بعدی و گام بعدی ایجاد هویت است.شما به عنوان یک تاجر و صادرکننده باید برای محصول و کسب و کار خود لوگو ، کاتالوگ ، سربرگ ، کارت ویزیت ، وبسایت ، صفحات مجازی در پلتفرم های مختلف و … هستید.بدون انجام دادن این مرحله به سختی می‌توانید اعتماد مشتری را جلب کنید و می‌توان گفت بسیار کارتان برای صادرات سیب زمینی سخت خواهد بود.

در نظر داشته باشید حتما و حتما تولید محتوا و ایجاد هویت خود را به زبان کشور هدف انجام دهید ، یعنی وبسایت شما به زبان فارسی یا انگلیسی نباشد ( ترجیحا زبان کشور مقصد و انگلیسی هردو ) و یا کارت ویزیت شما با زبان کشور هدف باشد.اگر به زبان فارسی ایجاد هویت کنید هیچ مشتری متوجه خدمات و کالای شما نخواهد شد.

بررسی بازار هدف و قیمت‌گذاری برای صادرات سیب زمینی

بررسی بازار هدف و قیمت‌گذاری برای صادرات سیب زمینی

بررسی بازار کشور مقصد گام بعدی صادرات می‌باشد.شما به عنوان یک تاجر باید از قیمت محصول خودتان در کشور هدف مطلع باشید تا بتوانید به درستی برای محصول خود قیمت‌گذاری کنید.

بدون انجام دادن این روش ممکن است شما با قیمت‌گذاری اشتباه تمام مشتریان احتمالی خودتان را از دست بدهید.برای این کار می‌توانید به وبسایت های فروش آنلاین کشور مقصد مراجعه کنید و قیمت و کیفیت محصولات مشابه را بسنجید.همچنین با مراجعه حضوری نیز می‌توانید رسیدگی کنید که طبیعتا راحت تر اما پرهزینه تر و زمانبر تر می‌باشد.

بازاریابی صادراتی برای محصول سیب زمینی

پس از ایجاد هویت به اصلی‌ترین مرحله صادرات یعنی بازاریابی خواهید رسید.بیش از ۲۰ نوع روش بازاریابی صادراتی و پیدا کردن مشتری در تجارت خارجی نوین وجود دارد که شما با استفاده از هرکدام از این روش‌ ها می‌توانید به نهایت مشتری خارجی پیدا کنید.

برخی از این روش ها عبارتند از سرچ در گوگل ، مراجعه حضوری به بازار کشور هدف ، شرکت در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی ، فیسبوک ، ایمیل مارکتینگ و … که با توجه به اینکه محصول شما سیب زمینی است و در دسته مواد خوراکی قرار می‌گیرد پیشنهاد ما به شما شرکت در نمایشگاه‌ها و یا بررسی لیست شرکت‌کنندگان نمایشگاه ها و ارتباط با آنهاست.

اینکوترمز ، بیمه ، قراردادنویسی برای صادرات سیب زمینی

اینکوترمز ، بیمه ، قراردادنویسی برای صادرات سیب زمینی

بستن قرارداد ، توافق درباره اینکوترمز ، بیمه و روش حمل ونقل و … گام بعدی صادرات محصول سیب زمینی می‌باشد.نوشتن قرارداد خود یکی از مهم‌ترین و چالش برانگیزترین مراحل صادرات است که باید قبل از ثبت و امضا به درستی مطالعه و حتی با افراد مختلف مشورت شود.

بسیاری از تجار برای بستن قرارداد های خود با صرف هزینه‌های سنگین این گام را به افراد متخصص در این زمینه برونسپاری کرده و ریسک اشتباه در قرارداد تا حد ممکن پایین می‌آورند.

گمرک ، ترخیص و ارسال سیب زمینی در صادرات

پس از اتمام تمامی مراحل فوق نوبت به مراحل پایانی ، یعنی ارسال بار و ترخیص گمرک می‌باشد که این مرحله نیز توسط بسیاری از تجار برونسپاری شده و از طریق ارتباط با یک ترخیص‌کار معتمد و مطمئن تمامی این گام را به آن واگذار می‌کنند.

جمع بندی صادرات سیب زمینی

جمع بندی صادرات سیب زمینی

طبیعتا هر محصولی برای صادرات می‌تواند مناسب باشد اگر به درستی مراحل فوق را طی کنید.سیب زمینی یک محصول مناسب برای صادرات بوده که در طی چند سال اخیر صادرات آن با افت چشمگیری مواجه شده اما همچنان بی‌نهایت فرصت و مشتری برای این محصول وجود دارد که شما می‌توانید از آنها بهره ببرید.

اشتراک گذاری مطالب

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

تجارت یونیورسیتی

تجارت را با خیالت راحت یادبگیرید

مطالب اخیر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x