تجـــــــــــــارت یــونیــورسیــتی

با خیال راحــــــــــــــــــت تجارت کنید

واردات تجهیزات پزشکی

واردات تجهیزات پزشکی یکی از سودآور ترین محصولاتی وارداتی به حساب می اید که ما اطلاعات جامعی در این زمینه برای شما فراهم کرده ایم

واردات تجهیزات پزشکی

از کشورهای اصلی و درجه یک برای واردات بهترین تجهیزات پزشکی می‌توان به ایالات متحده آمریکا ، آلمان و ژاپن اشاره کرد.همچنین سایر کشورهای اتحادیه اروپا نظیر سوئیس و انگلستان و کره جنوبی و تایوان که اینها نیز کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کنند یکی از بهترین تولیدکنندگان در سطح جهانی می‌باشند.

کشور امارات نیز به دلیل واسط بودن و همچنین وجود تحریم ها می‌تواند یکی از منابع تامین مناسب برای کالاهای آمریکایی باشد که برای واردات این نوع کالا ها بهتر است در صورت داشتن رابط در کشور امارات از این طریق اقدام به واردات تجهیزات پزشکی کنید.

دلایل واردات تجهیزات پزشکی

از آنجایی که تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور هیچگاه قابل توجه نبوده و اختلاف زیادی با بازار جهانی داشته و همچنین به دلیل حساسیت بالا در مسائل پزشکی و عدم ریسک‌پذیری دولت ما نیازمند واردات اینگونه از تجهیزات هستیم. اما دلایل دیگری نیز موجب افزایش درخواست واردات تجهیزات پزشکی وجود دارد که از عمده‌ترین آنها می‌توان به :

نیاز به فناوری و دانش خاص:

برخی از تجهیزات پزشکی نیازمند فناوری و دانش خاص هستند که ممکن است در کشور موجود نباشد. در این صورت، واردات این تجهیزات از کشورهایی که دارای فناوری پیشرفته‌تر هستند، می‌تواند به دنباله‌راهی برای تأمین نیازها باشد.

اقتصاد و هزینه‌های تولید :

تولید برخی از تجهیزات پزشکی نیازمند سرمایه‌گذاری بالا، زمان طولانی، و هزینه‌های تولید بالا هستند. در برخی موارد، اقتصادی نبودن تولید داخلی به دلیل هزینه‌های بالا ممکن است باعث شود که واردات تجهیزات پزشکی ترجیح داده شود.

شما باید بلد باشین که چطور تجارت و واردات محصول را به روش تجارت با سرمایه کم انجام دهید

مشکلات در تولید محلی :

برخی از کشورها ممکن است با مشکلاتی مانند کمبود منابع، ناتوانی در فناوری، یا مشکلات ساختاری مواجه باشند که تولید محلی تجهیزات پزشکی را دشوار کند.

زمان و سرعت :

در شرایط اورژانسی و نیاز فوری به تجهیزات پزشکی، واردات ممکن است راه‌حلی سریع‌تر و موثرتر باشد تا انتظار برای تولید داخلی.

تنوع و گستردگی نیازها :

برخی از تجهیزات پزشکی بسیار ویژه و تخصصی هستند که ممکن است تولید داخلی آن‌ها اقتصادی نباشد. در این صورت، واردات از بازارهای بین‌المللی می‌تواند بهترین گزینه باشد برای ورود به بازار های بین المللی باید کارت بازرگانی داشته باشید برای کسب اطلاعات جامع پیشنهاد میشود کارت بازرگانی چیست رو مطالعه کنید .

برترین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده تجهیزات پزشکی+ آمار واردات

برترین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده تجهیزات پزشکی عموماً شامل کشورهایی با صنایع پزشکی پیشرفته و فناوری پیشرفته هستند. برخی از این کشورها عبارتند از:

ایالات متحده آمریکا: ایالات متحده یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در جهان است. شرکت‌های معتبری مانند GE Healthcare، Johnson & Johnson، Siemens Healthineers و Medtronic از این کشور می‌آیند. توجه داشته باشید زمانی که قصد واردات تجهیزات پزشکی را داشتید این شرکت هارا بررسی کنید.

به طور کلی، در سال‌های اخیر، حجم صادرات تجهیزات پزشکی از آمریکا به صورت مداوم افزایش یافته است. به عنوان مثال، در سال 2020، مجموع صادرات تجهیزات پزشکی از ایالات متحده آمریکا به دیگر کشورها بیش از ۳۱ میلیارد دلار یعنی تقریبا ۲۱درصد از کل صادرات جهانی بوده است.

این شامل تجهیزات تشخیصی، داروها، وسایل پزشکی، و دیگر محصولات مرتبط با صنعت بهداشتی و درمانی می‌شود.

آلمان : آلمان نیز یکی از مهمترین کشورهای تولیدکننده تجهیزات پزشکی است و به عنوان مرکز فناوری پزشکی در جهان شناخته می‌شود. شرکت‌هایی مانند Siemens Healthineers، B. Braun، Carl Zeiss و Heidenhain از آلمان می‌آیند. 

طبق آمار کشور آلمان نیز با صادرات بیش از ۱۸.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ در جایگاه دوم قرار دارد.کشور آلمان در حال حاضر بیش از ۱۲درصد از نیاز جهانی به تجهیزات پزشکی را مرتفع می‌کند.

ژاپن : ژاپن نیز یکی از پیشروهای صنعت تکنولوژی پزشکی است. شرکت‌هایی همچون Hitachi، Toshiba Medical Systems، Olympus و Shimadzu از ژاپن می‌آیند.ژاپن با آمار صادراتی بیش از ۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ سومین کشور صادرکننده تجهیزات پزشکی در جهان به شمار آمد.

سوئیس : این کشور به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و توسعه تجهیزات پزشکی شناخته می‌شود. شرکت‌های مانند Roche، Novartis و Lonza از سوئیس می‌آیند. کشور سوئیس نیز در سال های اخیر سالانه بیش از ۹.۵ میلیارد دلار تجهیزات پزشکی به سایر نقاط جهان صادر کرده است.

همچنین از دیگر کشور های مرجع برای صادرات تجهیزات پزشکی می‌توان به کشورهای اتحادیه اروپا مانند فرانسه، هلند، انگلستان، ایتالیا ، بلژیک و چین ، کره جنوبی ، سنگاپور ، مکزیک و ایرلند اشاره کرد.

این کشورها اغلب دارای صنایع پزشکی پیشرفته، تکنولوژی پیشرفته و استانداردهای بالا در تولید تجهیزات پزشکی هستند که باعث موفقیت آنها در بازار جهانی شده است.

ایران از چه کشورهایی تجهیزات پزشکی وارد می‌کند ؟

به طور کلی کشورهای واردکننده تجهیزات پزشکی در داخل به ۴ دسته G1   ، G2 ، G3 و G4  دسته بندی می‌شوند که به ترتیب از با کیفیت ترین تا بی کیفیت ترین می‌باشند.کشورهای آمریکا ، آلمان و ژاپن در دسته اول ، کشور های عضو اتحادیه اروپا بعلاوه کره جنوبی و تایوان در دسته دوم ، کشورهایی مانند چین و هند در دسته سوم قرار دارند.

دسته اول مرغوبترین ، دسته دوم قابل قبول ، دسته سوم بدون ضرر و دسته چهارم کاملا خطرناک و ممنوع برای واردات تجهیزات پزشکی می‌باشد.

در بازار واردات تجهیزات پزشکی به ایران، تعداد زیادی کالا و محصول وجود دارد که می‌تواند پرسودترین باشد همچنین جدا از محصولات پزشکی محصولات دیگری هم وجود دارد که جزء محصصولات پرسود صادراتی به حساب می آیند که پینهاد میشود آنهارا بشناسید. 

حال برخی از دسته‌ها و محصولاتی که معمولاً با استقبال بالا و همچنین پتانسیل سودآوری بالا در بازار ایران همراه هستند، عبارتند از:

تجهیزات تشخیصی :

این شامل دستگاه‌های MRI، CT Scan، اکوکاردیوگرافی، رادیولوژی و سایر تجهیزات تشخیصی پیشرفته می‌شود.

تجهیزات جراحی و ابزارهای جراحی :

این شامل دستگاه‌های لیزر جراحی، دستگاه‌های جراحی روباتیک، ابزارهای جراحی پیشرفته و سیستم‌های جراحی هسته‌ای می‌شود.

تجهیزات پرتونگاری :

این شامل دستگاه‌های رادیوتراپی، دستگاه‌های پتاسیومتری، دستگاه‌های پرتونگاری پیشرفته و دستگاه‌های PET/CT می‌شود.

تجهیزات تنفسی و مانیتورینگ :

این شامل دستگاه‌های تنفسی مکانیکی، دستگاه‌های اکسیژن‌رسانی، دستگاه‌های مانیتورینگ بیمار و سایر تجهیزات مرتبط می‌شود.

تجهیزات بیهوشی :

این شامل دستگاه‌های بیهوشی، دستگاه‌های نظارت بیهوشی، دستگاه‌های تزریق دارو و تجهیزات مرتبط می‌شود.

تجهیزات آزمایشگاهی :

این شامل دستگاه‌های آزمایشگاهی خون، دستگاه‌های آنالیز شیمیایی، دستگاه‌های آزمایشگاهی تشخیصی و سایر تجهیزات آزمایشگاهی می‌شود.

همچنین، محصولات مصرفی پزشکی نیز از جمله بخش‌های مهم و پرسود در بازار تجهیزات پزشکی به شمار می‌روند. این محصولات شامل داروها، کاتترها، بندها، گازهای پزشکی، محصولات لوازم جراحی و تجهیزات مصرفی دیگر می‌شود.

تجهیزات پزشکی وارداتی در ایران شامل چه کالاهایی می‌شود ؟

تقریبا می‌توان گفت که از کوچکترین تا بزرگترین محصول مورد نیاز در تمامی قسمت‌های پزشکی شامل محصولات وارداتی است و کمتر تجهیزاتی وجود دارد که تولید خودمان باشد. بازار کلی تجهیزات پزشکی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ به بیش از ۴ میلیارد دلار رسید که بیش از ۷۵درصد آن جزو موارد وارداتی به شمار می‌اید.

از این تجهیزات پزشکی وارداتی می‌توان به تجهیزات دندانپزشکی مانند دستگاه های جرمگیری ، انواع فرزها ، دستگاه های رادیوگرافی ، دوربین های مختلف برای دهان ، التراسونیک و … ، تجهیزات پزشکی جراحی عمومی نظیر انواع دوربین های لاپراسکوپی ، نخ‌های بخیه ، چاقوهای جراحی و … ، تجهیزات رادیولوژی ، ارتوپدی ، فیزیوتراپی و … که دستگاه های نسبت بزرگ و گران قیمتی به شمار می‌آید و حجم زیادی از تجارت خارجی را در بر گرفته است.

همچنین دستگاه های اتاق های جراحی شامل دستگاه های بیهوشی ، دستگاه پلاسما ، انواع ساکشن ها ، سی آر ام ها ، انواع تیغ و سوزن جراحی و بی نهایت تجهیزات دیگر که نمی‌توان به تک تک آنها اشاره کرد.

مشاوره کاملا تخصصی و رایگان برای واردات تجهیزات پزشکی 02191691327

مراحل واردات تجهیزات پزشکی و مدارک مورد نیاز

به دلیل اهمیت و نقش سلامتی در زندگی افراد و جامعه همواره سختگیری های بسیار شدیدی در راستای مسائل و همچنین تجهیزات پزشکی مطرح بوده است و امروزه نیز خرید و فروش و واردات این تجهیزات از سمت هر فردی قابل قبول نیست.

 برای این کار شما نیازمند دریافت مجوز های متعدد و طی کردن مراحل قانونی مانند اخذ مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی ، مجوز واردات و صادرات از سامانه تجارت ایران ، شرکت ثبت شده و مدارک آن ، کد IRC یا کد یکتا ، نظارت ناظر تعیین شده بر واردات شما و … که بدون این مدارک تقریبا می‌توان گفت که امکان واردات تجهیزات پزشکی برای شما صفر می‌باشد.

خلاصه و جمع‌بندی واردات تجهیزات پزشکی

با توجه به حساسیت و سخت‌گیری های موجود در زمینه واردات تجهیزات پزشکی بهتر است قبل از اقدام به این کار تمامی جوانب آن را بسنجیم و پس از انتخاب مناسب قدم به قدم را طبق اصول و ضوابط مقرر طی کنیم تا در هیچکدام از مراحل واردات دچار مشکل و متحمل ضرر نشویم.

سود این تجهیزات همواره برای واردکنندگان نیز بسیار بالا بوده چراکه واردات این کالاها پیش‌نیاز های متعدد و همچنین سختی‌های زیادی دارد.

اشتراک گذاری مطالب

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

تجارت یونیورسیتی

تجارت را با خیالت راحت یادبگیرید

مطالب اخیر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x