تجـــــــــــــارت یــونیــورسیــتی

با خیال راحــــــــــــــــــت تجارت کنید

صادرات فرش دستباف ایرانی

صادرات فرش دستبافت که یکی از پرسود ترین کالاهای صادراتی ایران که به حساب می آید را میتوانید با داشتن دانش صادرات شروع کنید و به سود بالایی برسید

صادرات فرش دستباف ایرانی

فرش دستباف ایرانی از گذشته‌ تا به حال مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین فرش در جهان بوده و هست.فرش‌های ایرانی همواره به رنگ‌بندی‌  و طرح‌های جذاب خود شهرت داشته که کمتر کسی می‌تواند این ظرافت و زیبایی را نادیده بگیرد.تمامی این فاکتورها باعث داشتن مشتری های بسیار زیادی از سراسر دنیا شده است اما متاسفانه به دلیل وجود تحریم‌های گوناگون ، مسائل سیاسی ، سوء مدیریت و غیره صادرات فرش دستباف با کاهش چشمگیری در ۲دهه اخیر مواجه شده است.

تا دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ صادرات فرش پس از صادرات نفت در رده دوم صادرات قرار داشت ، یعنی پرسودترین محصول غیر نفتی ایران فرش دستباف بوده است. اما بسیاری از مشکلات بر سر راه این تجارت پرسود قرار گرفت که باعث ریزش شدید این بازار شد. طبق آمار جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی میزان کل صادرات فرش در جهان معادل ۸۷۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال‌های قبل کاهش بسیاری داشته است که ایران با سهم ۷۲ میلیون دلاری در جایگاه دوم قرار داشته است و هند با ۲۷۸ میلیون دلار بیشترین میزان فروش را داشته است.

در این آمار به نکته ای که میشود اشاره کرد این است که شما اگر دانش تجارت و صادرات را بلد باشید می توانید از طریق این دانش از کشور هند فرش های دستباف را تهیه و به دیگر کشور ها صادرات کنید تا شماهم سهمی از این آمار داشته باشید.که پیشنهاد میکنم حتما با آموزش تجارت مجموعه تجارت یونیورسیتی آشنایی پیدا کنید.

صادرات فرش دستباف

حال جایگاهی که همواره مختص به ایران بوده امروزه در دست هند می‌باشد.طبق آمار رکورد بیشترین صادرات فرش دستباف ایران مربوط به سال ۱۳۷۳ می‌باشد.در این سال ایران توانست ۲ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار فرش دستباف به سراسر جهان صادر کند. تقریبا نیمی از صادرات غیرنفتی ایران در آن سال مربوط به صادرات فرش بوده است.

جدا از سود بسیار زیاد و مفید آن می‌توان به اشتغال‌زایی تاثیرگذار آن نیز اشاره کرد.در سال ۱۳۷۳ به واسطه فروش بالای فرش به خارج از کشور ۵ تا ۷ میلیون شغل ایجاد شد که شگفت‌انگیز است ، اما متاسفانه از ۷۳ به بعد افت شدیدی در بازار صادرات فرش اتفاق افتاد.در سال ۱۳۷۴ این عدد به نصف خود کاهش پیدا کرد و به ۱میلیارد دلار و در سال ۱۳۷۵ به ۶۷۵ میلیون دلار رسید.و در سال ۱۴۰۱ به ۵۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد.

اما دلایل اصلی این فاجعه چیست ؟ با تجارت یونیورسیتی در ادامه مقاله همراه باشید.

صادرات زعفران یکی دیگر از محصولات پرسود صادراتی ایران که صفر تا صد صادرات آن را توضیح داده ایم

دلایل افت صادرات فرش ایرانی

صادرات فرش دستبافت ایران به دلایل متفاوت و مختلفی دچار افت شده است و باعث شده تا دیگر کشور ها در صادرات فرش دستبافت از ما پیشی بگیرند و سهم کمتری از این بازار نسیب کشور ما شود در ادامه به دلایل این موضوع میپردازیم :

تحریم‌های سیاسی علیه ایران :

پس از اعمال تحریم‌های متعدد علیه کشورمان حجم بسیار زیادی از مشتریان خارجی در آمریکا و اروپا را از دست دادیم و کار برای بازرگانان ما بسیار پیچیده و سخت‌ شد. این در حالیست که قبل از تحریم‌ها ، یک چهارم (۲۵درصد) از صادرات فرش ایران به آمریکا صورت می‌گرفت.

رقبای بی‌کیفیت ، اما ارزان قیمت :

ورود کشور‌های چین و هندوستان به بازار تولید فرش و صادرات آن.این کشورها با عنوان فرش ایرانی بسیاری از فرش های بی‌کیفیت خود را با قیمت پایین به مشتریان خارجی بسیاری فروخته و بازار فرش را به نفع خود تغییر داده‌اند. اما باید این را در نظر داشته باشید که همچنان فرش دستبافت ایران جز بهترین و با کیفیت ترین فرش های دستبافت برای صادرات می باشد.

نقل و انتقالات مالی :

با اعمال تحریم ها علیه ایران نه تنها بازرگانان فرش بلکه تمامی بازرگانان با مشکلات بسیاری در زمینه انتقال ارز مواجه شدند که همین باعث کاهش تعداد مشتریان ، سخت‌تر شدن پروسه صادرات فرش دستبافت و در نتیجه خروج بسیاری از تاجران از این حرفه شدند.

رقبای بی_کیفیت ، اما ارزان قیمت

تعهدات ارزی :

اعمال قوانین تعهدات ارزی باعث دلسردی بسیاری از بازرگانان فرش برای صادرات در طی چند سال اخیر شده است. این تعهدات به این صورت است که تاجران فرش ملزم به برگرداندن ارز حاصل از صادرات فرشی که هنوز به فروش نرسیده می‌شوند.همین اتفاق باعث دلزدگی بسیاری از تجار فرش شده که در مواری منجر به استعفاء نیز گردیده است.

تورم و هزینه مواد اولیه :

در دهه اخیر به دلیل وجود تورم‌های بسیار شدید و فاجعه‌بار ،قیمت مواد اولیه تولید فرش چندین برابر شده که همین امر باعث کاهش تولید نیز شده است.

پیشنهاد میشود مقاله تجارت خارجی چیست را حتما مطالعه نمایید نکات مهم و تاثیر گذاری گذاشته شده است

کالاهای جایگزین مقطوع :

با گسترش تولید فرش های ماشینی و کفپوش های مدرن با استفاده از دستگاه‌های جدید و پیشرفته تولید فرش‌های دستباف کاهش پیدا کرده است.امروزه با استفاده از دستگاه‌های جدید ، کیفیت فرش های ماشینی به قدری افزایش داشته که کمتر کسی متوجه تفاوت آن با فرش‌های با کیفیت دستی می‌شود.سرعت بالای تولید ، قیمت بسیار ارزان و راحتی در فروش باعث کمرنگ‌تر شدن صنعت بافندگی فرش شده است.

آیا صادرات فرش اشتباه است ؟

آیا صادرات فرش اشتباه است ؟

قطعا خیر ، با وجود تمامی مشکلاتی که بالا به آنها اشاره شد همچنان ایران جزء ۳ صادرکننده برتر فرش در جهان می‌باشد.کافیست شما صادرات را به خوبی بلد باشید و دانش صادرات  و پیچ و خم کار را یاد بگیرید.بسیار راه فرار و دور زدن تحریم وجود دارد چه در قسمت ارسال کالا و گمرک و چه در بخش نقل و انتقالات مالی.( در صورت تمایل میتوانید با مشاوران تخصصی مجموعه تجارت یونیورسیتی به صورت رایگان ارتباط گرفته و راهنمایی لازم را دریافت کنید)

مشاوره برای صادرات فرش و فرار از تحریم ها 02191691327

آموزش‌های کاربردی و تخصصی تجارت یونیورسیتی به شما سریعترین و ساده‌ترین راه صادرات فرش دستباف ایرانی را یاد داده و در کنار شما گام به گام به کمکتان خواهد آمد. همچنان می‌توان به استفاده از روش های نوین در صادرات فروش چشمگیر داشت و می‌توان دوباره کشورمان را به جایگاه اصلی خود در صادرات فرش برسانیم.

مشتریان اصلی فرش ایرانی

صادرات فرش دستبافت ایرانی به تمامی کشورها به جز آمریکا امکان‌پذیر می‌باشد اما برای فروش به هر کشور شما می‌بایست به سلایق و فرهنگ آن کشور واقف باشید.باید بدانید مردم هر کشور به چه رنگ‌هایی و یا به چه ابعادی در فرش علاقه‌مند هستند.اطلاع از این قبیل مسائل کار فروش را به مراتب ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

مثلا مردم آلمان بیشتر به دنبال فرش هایی با رنگبندی آرام ، سورمه‌ای و لاکی می‌باشند که حداکثر ۶ متر مربع باشد.یا مردم در انگلیس تابع مد روز می‌باشند و استفاده از رنگ‌های ترند سال در فرش باعث فروش راحت‌تر در این کشور می‌شود. همچنین اماراتی ها نیز علاقه‌مند به رنگهای روشن و شاد مانند کرمی و قرمز هستند.

اطلاع از این نوع سلایق با جستجو و انجام تحقیقات ساده امکان‌پذیر است و یا میتوانید از مشاوران تجارت یونیورسیتی در این رابط مشاوره دریافت نمایید تا مسیر را به شما نشان دهند .اما از موضوع اصلی دور نشویم و به مهم‌ترین مشتریان فرش ایرانی بپردازیم :

در اروپا به کشور های : آلمان ، انگلستان ، ایتالیا ، فرانسه ، اسپانیا ، روسیه و سوئیس

در آمریکا به کشور های  : ایالات متحده آمریکا ،کانادا و آمریکای لاتین

در آسیا به کشور های : ژاپن ، چین ، کره جنوبی ، قطر و امارات متحده عربی میتوان اشاره کرد.

 

هرچند که پس از تحریم‌ها حجم صادرات به این کشورها کمتر و گاها صفر شده است.اما اگر می‌خواهید طیف وسیع از مشتریان خارجی فرش ایرانی را بشناسید و بدانید با چه کشورهایی میتوانید بهتر ارتباط بگیرید با همراه باشید.👇

اتریش، اتیوپی، اردن، ارمنستان، اروگوئه، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، استونی، اسلوونی، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، اندونزی، انگلستان، اوکراین، ایالات متحده آمریکا، ایرلند، ایتالیا، بحرین، برزیل، برونئی، بلاروس، بلژیک، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، پرتغال، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری چک، جیبوتی، چین، دانمارک، رومانی، زیمباوه، ژاپن، سریلانکا، سنگاپور، سوئیس، سوئد، صربستان و مونته نگرو، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، فرانسه، فنلاند، فیلیپین، قبرس، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کره جنوبی، کنیا، کویت، گرجستان، گواتمالا، لبنان، لهستان، لوکزامبورگ، لیتوانی، ماکائو، مالزی، مجارستان، مراکش، مکزیک، نروژ، نیجریه، نیوزلند، هلند، هند، هنگ کنگ، ونزوئلا، ویتنام و یونان ۸۲ مشتری انواع فرش و کفپوش‌های ایرانی دستباف در سال گذشته هستند.

اگر از میان این کشورها بخواهیم به اصلی‌ترین آنها اشاره کنیم می‌توان به آلمان ، ژاپن ، امارات و ترکیه به عنوان بیشترین واردکنندگان فرش ایرانی اشاره کنیم💎.

عراق یکی از کشور های بزرگ برای صادرات خرما ایرانی می باشد که روش ها و شرایط صادرات به عراق را توضیح دادیم

جمع بندی صادرات فرش دستبافت

جمع بندی صادرات فرش دستبافت

با توجه به مطالب فوق می‌توان گفت که با وجود تمامی محدودیت‌ها ، تحریم‌ها ، تورم و سیاست‌گذاری های غلط همچنان فرصت صادرات فرش دستباف ایرانی وجود دارد و کشور ما به تجار بیشتری برای صادرات فرش دستباف و اصیل ایرانی احتیاج دارد تا بتوان دوباره به جایگاه اصلی خود در جهان برگردیم.تجاری که آگاه به روش های فروش نوین مسلط باشند و از طرق جدید راه صادرات فرش را برایمان دوباره هموار کنند.

این روش های نوین برای انجام تجارت و صادرات توسط مجموعه تخصصی تجارت یونیورسیتی که جزء بزرگترین مجموعه های آموزش تجارت در ایران می باشد دریافت و مشاهده کنید.

اشتراک گذاری مطالب

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

تجارت یونیورسیتی

تجارت را با خیالت راحت یادبگیرید

مطالب اخیر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x