تجـــــــــــــارت یــونیــورسیــتی

با خیال راحــــــــــــــــــت تجارت کنید

صادرات صنایع دستی

صادرات صنایع دستی جزء یکی از فرصت های بسیار مناسب برای شروع صادرات و رسیدن به درآمد بالا میباشد چراکه ایران یکی از بزرگترین تولیید کنندگان صنایع دستی است

صادرات صنایع دستی و انواع آن

در صادرات صنایع دستی به هر نوع کالای تولیدی که توسط دست و ابزارهای دستی ساخته می‌شود و جنبه زیبایی و هنر را شامل می‌شود و کشورهای خارجی از جمله ترکیه ، عراق و امارات متحده عربی خواستار خرید آن هستند. که میتوان به چشم یک فرصت برای صادرات این محصول نگاه کرد.

 امروزه بالغ بر۳۷۰ نوع صنایع دستی مختلف در ایران و بیش از ۳ میلیون نفر هنرمند فعال در این زمینه وجود دارد که بیانگر قدمت و توانایی ایرانیان در این حرفه است.در واقع تاریخچه صنایع دستی در ایران مربوط به بیشتر از ۶ هزار سال پیش می‌باشد ، یعنی در زمان پیدایش تمدن‌های اولیه.

از برخی از این صنایع دستی مناسب برای صادرات می‌توان به فرشبافی ، حصیربافی ، ترمه‌دوزی ، ساخت ظروف مسی ، میناکاری ، سفالگری ، منبت‌کاری ، صنایع دستی چوبی ، صنایع دستی سنگی ، پوستین‌سازی ، خاتم‌کاری ، پته‌دوزی ، کاشی‌کاری ، قلم‌زنی ، گلیم‌بافی ، ملیله بافی اشاره کرد. این‌‌ها تنها بخشی از ۳۷۰ نوع صنایع دستی ایرانی هستند.

صادرات صنایع دستی و انواع آن

شهرهای اصلی صنایع دستی ایران برای صادرات

در فهرست جهانی یونسکو ۱۱ شهر و ۳ روستا از کشورمان ایران به ثبت رسیده است که شهرتی در تولید صنایع دستی دارد و شما میتوانید از این فرصت و تولیدات صنایع دستی برا شروع و همکاری در صادرات استفاده کنید که این شهر ها عبارتند از :

 شهر اصفهان : از مجموع ۶۰۲ رشته صنایع دستی در جهان ۲۹۰ نوع آن ، تنها در شهر اصفهان تولید می شود ، که این بیانگر قدرت این شهر در این زمینه است. در واقع ۶۰ تا ۷۰ درصد صنایع دستی ایران در اصفهان تولید می‌شود. 

 شهر تبریز : همانطور که می‌دانید ایران از بزرگترین و باکیفیت‌ترین تولیدکنندگان فرش دستباف جهان می‌باشد که آوازه آن در تمام دنیا پیچیده است و یکی دیگر از محصولات پر سود برای صادرات به دیگر کشور ها صادرات فرش دستبافت به حساب می آید. 

طبق آمار و شواهد فرش ایرانی از پرطرفدارترین صنایع دستی صادراتی ایران به حساب می‌آید .از مهم‌ترین شهرهای تولیدکننده فرش دستباف در ایران تبریز می‌باشد که در سال ۱۳۹۴ به عنوان شهر جهانی فرش به ثبت رسید

شهر لالجین : این شهر که در نزدیکی همدان قرار دارد به شهر سفال مشهور است و بسیاری از تولیدات سفالی کشور و جهان را تامیین می‌کند.و این موضوع نشانگر اهمیت بالای این حیطه در صادرات صنایع دستی می باشد و ظرفیت بالایی برای صادرات به دیگر کشور هارا در بر دارد ، این شهر در سال ۱۳۹۵ به عنوان شهر جهانی سفال به ثبت رسید.

 شهر مشهد : شهری که در سال ۱۳۹۵ به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی به ثبت رسیده است، جدا از یک شهر مذهبی ، معادن سنگ فیروزه و عقیق و چندین نوع سنگ دیگر را در خود جای داده است.

 که با استفاده از این سنگ‌ها روزانه تعداد زیادی انگشتر ، تسبیح و گردنبند ساخته‌ می‌شود، و از جهتی افرادی که مذهبی هستند این نوع سنگ هارا بیشتر استفاده میکنند شما میتوانید نوع کشور هدف خود را برای صادرات این نوع از صنایع دستی انتخاب کنید که یکی از این کشورها صادرات به عراق می باشد. 

 شهرمریوان : مریوان که به گیوه کردی ( کلاش ) معروف است در سال ۱۳۹۶ به ثبت جهانی رسید.بازار استان‌های غربی مانند کردستان و کرمانشاه و ایلام مملو از گیوه‌های با کیفیت مریوان است که معمولا از جنس نخ و بسیار راحت می‌باشند.

شهر میبد : میبد شهری ثبت شده در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر جهانی زیلو می‌باشد.فرش‌های این شهر به دلیل الیاف پنبه‌ای و طبیعی به فرش سلامت در جهان نیز شناخته می‌شود ، و گزینه مناسبی برای انتخاب محصول و شروع صادرات صنایع دستی می باشد.

شهرشیراز : شیراز پس از اصفهان در سال ۱۳۹۸ به عنوان شهر جهانی صنایع دستی به ثبت رسید و شهری با فرصت های بسیار برای صادرات صنایع دستی به حساب می آید ، چراکه با وجود بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی فعال در استان فارس فرصت های بسیاری دارد.

که بخش اعظم آن در شهر شیراز قرار دارد و از هنرهای معروف این شهر می‌توان به گلیم‌بافی ، جاجیم‌بافی ، گبه بافی ، قالی‌بافی ، خاتم‌کاری ، خراطی ، کاشی هفت‌رنگ ، آیینه‌کاری و گچ‌بری اشاره کرد.

شهر ملایر : ملایر نیز یکی از شهرهای اصلی در زمینه تولید مبلمان و منبت‌کاری به حساب می‌آید که در سال ۱۳۹۸ به ثبت جهانی رسید.صادرات مبلمان چوبی خاص که جزء صنایع دستی به حساب می آید یکی دیگر از محصولات مناسب برای صادرات می باشد و کشور های زیادی با توجه به با کیفیت بودن مبلمان خواستار آن هستند.

حال با توجه به همه توضیحات و پیشنهاد های بالا برای صادرات صنایع دستی باید به این نکته توجه داشته باشید که فرصت های بسیار زیادی در حوزه صادرات صنایع دستی وجود دارد اما برای شروع این کار در ابتدا باید دانش صادرات را به خوبی یاد داشته باشید.

مشاوره کاملا تخصصی و رایگان برای شروع صادرات 02191691327

حجم مبادلات صنایع دستی در جهان و جایگاه ایران

حجم مبادلات صنایع دستی در جهان و جایگاه ایران

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رونق وسایل ماشینی ، ارزش و طرفداران صنایع دست‌ساز به مراتب بیشتر شده و بر ارزش آن در حال افزودن است . طبق آخرین آمار از سال ۲۰۱۹ حجم مبادله صنایع دستی در جهان معادل ۲۰ میلیارد دلار بوده است که فقط شامل تجارت رسمی می‌باشد.

صادرات زعفران یکی دیگر از محصولات پرسود صادراتی ایران که صفر تا صد صادرات آن را توضیح داده ایم

ایران در بین برترین تولیدکنندگان صنایع دستی

از دیرباز کشورهای چین ، هندوستان و ایران از بزرگترین تولیدکنندگان صنایع دستی بوده اند و همچنان نیز هستند.امروزه کشورمان ایران در رتبه سوم تولیدکنندگان صنایع دستی در جهان قرار دارد.

که این نشان از توانایی و پتانسیل به شدت زیاد ما برای فروش به مشتری خارجی و کسب درآمد‌های دلاری از طریق صادرات صنایع دستی است و این موضوع با داشتن دانش صادرات میتواند تحقق پیدا کند و شما هم میتواید جزء کسانی باشید که صادرکننده صنایع دستی هستند.

چین با اختلاف زیاد در رتبه اول تولید صنایع دستی و پس از آن هند در جایگاه دوم قرار دارد. هرچند رقابت اصلی بر سر تولید نیست و اصل مطلب فروش و صادرات آن است که در ادامه به آن میپردازیم

میزان صادرات صنایع دستی ایران و کشورهای دیگر

میزان صادرات صنایع دستی ایران و کشورهای دیگر

متاسفانه علی‌رغم اینکه ایران در رده سوم تولیدکننده صنایع دستی در جهان است اما میزان صادرات و فروش آن به مشتری خارجی بسیار ضعیف بوده و باید با مدیریت و گسترش سطح دانش صادرات این مشکل حل شود. ایران امروزه در جایگاه سی‌ودوم صادرات صنایع دستی در جهان محسوب می‌شود که بسیار نگران ‌کننده است. 

رکورد بیشترین میزان صادرات صنایع دستی ایران مربوط به سال ۱۳۹۹ می‌باشد که معادل ۳۲۲ میلیون دلار بوده است. این در حالیست که چین با درآمدی بالغ بر ۳۳۰۰ میلیون دلار در رتبه اول صادرکنندگان صنایع دستی ، آمریکا با ۱۷۵۴ میلیون دلار در رتبه دوم ، آلمان با ۱۶۳۱ میلیون دلار در رتبه سوم و در ادامه هلند ، ژاپن ، هنگ کنگ ، کره جنوبی ، ایتالیا ، فرانسه ، بلژیک ، کانادا ، مکزیک به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دوازدهم قرار دارند.

صادرات صنایع دستی ایران به چه کشورهایی رایج است ؟

از برترین مشتریان صنایع دستی ایران در قاره آسیا می‌توان به امارات متحده عربی ، عراق ، افغانستان ترکیه ، سوریه ، اندونزی ، چین ، کره و در قاره اروپا به اسپانیا ، ایتالیا ، پرتغال ، نروژ ، آلمان اشاره کرد.

 اما بیشترین حجم صادرات صنایع دستی ایرانی به کشور عراق به ارزش ۱۹۹ میلیون دلار بوده است. افغانستان و ترکیه به ترتیب با ارزش ۴۱ و ۳۳ میلیون دلار در رده دوم و سوم مشتریان صنایع دستی ایران قرار دارند.کشورهای عمان و آذربایجان نیز با ۱۷ و ۱۰ میلیون دلار در رده چهارم و پنجم قرار دارند.

صادرات به عراق به دلیل همجوار بودن آن با کشورمان باعث راحت تر شدن صادرات در اولین صادرات میباشد

علت ضعف صادرات صنایع دستی ایرانی و راهکارهای توسعه آن (1)

علت ضعف صادرات صنایع دستی ایرانی و راهکارهای توسعه آن

طبق شواهد و اطلاعات دلایل متعددی بیانگر علل ضعف سیستم صادراتی صنایع دستی در ایران است که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد :

 

  • عدم استفاده از پلتفرم و روش‌های بازاریابی دیجیتال و نوین( آموزش بیش از 30 روش بازاریابی و فروش در تخصصی ترین مجموعه آموزش تجارت در ایران )
  • شرکت نکردن در نمایشگاه‌های بین‌المللی به دلیل هزینه‌های بالای اخذ غرفه در پی تورم‌های شدید
  • نداشتن تبلیغات مناسب و خلاقانه جهت جذب مشتری خارجی
  • کمبود توجه دولت به این حرفه و صادرات آن
  • عدم حمایت از کارگاه‌های بومی و سنتی در شهرها و روستاهای کشور
  • عدم وجود زیرساخت‌های آموزشی در زمینه صنایع دستی
  • ارتباط ضعیف تولیدکنندگان صنایع دستی ( هنرمندان ) و تجار و بازرگانان

خودداری اکثر تولیدکنندگان برای ایجاد تغییرات جدید و به‌روزرسانی کالا نسبت به سلیقه و نیاز زمان حال

اگر میخواهید برای شروع صادرات سرمایه کمی را در نظر بگیرید مقاله تجارت با سرمایه کم را حتما مطالعه کنید

چگونه صنایع دستی را صادر کنیم ؟

اگر بخواهیم به مسیر صادرات صنایع دستی به طور خلاصه بپردازیم باید این مراحل را به ترتیب و به نحو احسن انجام دهیم :

  1. انتخاب کشور : انتخاب کشور بر أساس نیاز بازار هدف و نوع محصول انتخابی
  2. بسته‌بندی محصول : با توجه به سلیقه ، فرهنگ و زبان کشور مقصد
  3. تولید محتوا و ایجاد هویت : لوگو ، نام تجاری ، سایت ، کاتالوگ ، رنگ‌سازمانی ، سربرگ و …
  4. بازاریابی : بیش از ۲۰ روش بازاریابی که در دوره رایگان نقشه گنج آموزش داده شده
  5. حمل و نقل و ترخیص :‌انتخاب روش حمل براساس نوع کالا ، مسافت تا کشور هدف و بودجه

فروش نهایی :‌ داشته باشید تمام سختی صادرات با اولین فروش موفق شما از بین می‌رود

نتیجه گیری صادرات صنایع دستی

نتیجه گیری صادرات صنایع دستی

مراحل فوق هرکدام به تنهایی شامل توضیحات کامل و جامعی است که اگر می‌خواهید این مسیر برای شما روشن شود همین حالا دوره رایگان نقشه گنج را از تجارت یونیورسیتی تماشا کنید تا مسیر صادرات و برایتان روشن شود و ابهامات این مسیر برایتان رفع گردد.در این دوره شما به صورت ۱۰۰درصد رایگان و به ساده‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین روش صادرات را یاد می‌گیرید.

اشتراک گذاری مطالب

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

تجارت یونیورسیتی

تجارت را با خیالت راحت یادبگیرید

مطالب اخیر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x