تجـــــــــــــارت یــونیــورسیــتی

با خیال راحــــــــــــــــــت تجارت کنید

صادرات به عمان

صادرات به عمان به دلیل با ارزش بودن پول آن برای هر تاجری بسیار ارزشمند و سودمند است چراکه با پیدا کردن مشتری خارجی در عمان میتوانید صادرات خود را شروع کنید

صادرات به عمان

براساس آخرین آمار و ارقام سال ۲۰۲۱ میلادی ، کشورمان ایران با ارزش صادراتی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در رتبه سیزدهم برترین صادرکنندگان به عمان قرار دارد. کلیه مواد معدنی و نفتی ، أنواع فلز مانند آهن و فولاد ، کودهای مختلف ، محصولات خوراکی و کشاورزی مثل میوه‌جات و خشکبار و انواع کالای پلاستیکی جزو اصلی‌ترین محصولات صادراتی ایران به عمان می‌باشد.

صادرات به عمان

کشور عمان را برای صادرات بشناسید

یکی از کشورهای همسایه کشورمان ایران از جنوب کشور عمان می‌باشد. مرز مشترک بین ایران و عمان دریای عمان بوده و مرز خاکی مشترکی وجود ندارد. طبق آخرین آمار در سال ۲۰۲۳ کشور عمان بیش از ۴ میلیون و ۶۴۴ هزار نفر جمعیت دارد بیش از ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر آن در پایتخت این کشور یعنی شهر مسقط ساکن هستند. 

واحد پولی این کشور ریال عمانی است که در حال حاضر پس از دینار کویت و دینار بحرین سومین واحدپولی ارزشمند در دنیا به شمار می‌آید.قیمت هر یک ریال عمان به نرخ امروز ( ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ) برابر با ۱۰۹ هزار تومان ایران می‌باشد. یعنی هر یک ریال عمان ۲.۶ دلار آمریکا می‌باشد. 

زبان اصلی کشور عمان عربی است و اکثر مردم در این کشور به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند.همسایگان عمان کشورهای امارات متحده عربی ، عربستان سعودی و یمن می‌باشند.

آمار واردات کشور عمان و صادرکنندگان عمده به این کشور

طبق امار واردات کشور عمان در سال ۲۰۲۱ این کشور بیش از ۳۴ میلیارد دلار کالا وارد کرده است که در بین این کالاها از عمده‌ترین آنها می‌توان به انواع مشتقات نفتی ، سوخت ، روغن های معدنی ، انواع خودرو و وسایل نقلیه ، سنگ اهن ، کابل های مسی و فلزی ، تجهیزات تصویربرداری و صدابرداری ، طلا و بی‌شمار محصول کشاورزی اشاره کرد.

همچنین از بزرگترین صادرکنندگان به عمان می‌توان به کشورهای ایالات متحده عربی ( ۳۳درصد ) ، چین ( ۹.۲۲ درصد ) ، هند ( ۶.۸۱ درصد ) ، قطر ( ۴.۷ درصد ) ، عربستان سعودی ( ۴.۶۹ درصد‌ ) ، برزیل ( ۴.۵۶ درصد ) و همچنین ژاپن ، ایالات متحده آمریکا و آلمان اشاره کرد.

جایگاه ایران در صادرات به عمان

جایگاه ایران در صادرات به عمان

متاسفانه کشورمان ایران با بهر‌مندی کمتر از ۱ درصد از ارزش کل واردات عمان حتی در بین ۱۰ کشور اول صادرکننده به عمان به حساب نمی‌آید.درحالی که به علت همجواری با دریای عمان و فاصله بسیار کم می‌توانستیم جزو ۵ صادرکننده برتر به عمان باشیم. هرچند که تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه ایران در این قضایا بی‌تاثیر نیست اما پروسه صادرات محصولات ایرانی به عمان بسیار جای پیشرفت دارد و این یک فرصت بزرگ برای تاجران و بازرگانان به شمار می‌آید.

طبق آخرین آمار از سال ۲۰۲۱ میلادی ایران بیش از ۳۰۰ میلیون دلار کالا به کشور عمان صادر کرده است که عمده این محصولات عبارتند از کلیه مواد معدنی و نفتی ، أنواع فلز مانند آهن و فولاد ، کودهای مختلف ، محصولات خوراکی و کشاورزی مثل میوه‌جات ، خشکبار و انواع کالای پلاستیکی.

تماس با مشاورات برتر تجارت یونیورسیتی برای مشاوره در رابط با واردات لوازم آرایشی

مراحل صادرات کالا به عمان

برای صادرات به هر کشوری از جمله عمان هر فرد نیاز به کسب آموزش و یادگیری مراحل و  صفر تا صد تجارت خارجی دارد.بهترین انتخاب برای یادگیری شروع با آموزش‌های رایگان دوره هفت خان صادرات و سپس دوره جامع بیزینس پلاس است.شما می‌توانید با مطالعه دوره های آموزشی تجارت یونیورسیتی به صادرات و واردات کالا تسلط کامل پیدا کنید و گام به گام صادرات و واردات را فرا بگیرید.در ادامه این مطلب به گام های اصلی برای صادرات کالا به عمان خواهیم پرداخت.

انتخاب محصول :

طبیعتا برای شروع صادرات به هر کشوری از جمله عمان در اولین گام یک سوال در ذهن شما نقش می‌بندد که چه کالایی برای صادرات مناسب است ؟ خیلی از شما تولیدکننده یک محصول هستید و یا در دوستان و آشنایان کسانی را دارید که تولیدکننده محصولات مختلف باشند.

در هر دو صورت شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و سعی در فروش این محصولات را کنید اما اگر محصول شما در کشور مد نظر ( در این مقاله کشور عمان ) خریداری نداشته باشد چه باید کرد ؟ اگر دقیق و کامل بازار کشور عمان را بررسی کرده‌اید اما متوجه شدید که محصول مدنظرتان در عمان طرفداری ندارد بهتر است در همین قدم اول به دنبال یک محصول مناسب برای صادرات بگردید.چه محصولی برای صادرات به عمان بهتر است ؟ یکی از بهترین روش‌ها برای انتخاب کالای صادراتی بررسی فایل صادراتی ایران در سایت گمرک است.

طبق این فایل اکسل شما می‌توانید میزان صادرات ایران به هرکشوری از جمله عمان را مشاهد کنید ، نوع محصولات صادراتی ، کدتعرفه آنها و گمرکی که از طریق آن صادر شده‌اند نیز در این فایل قابل رویت و بررسی است.یعنی شما می‌توانید ببینید که بیشترین محصول صادراتی از ایران به عمان چیست.

و یا می‌توانید با مشاهده آمار واردات عمان نیازهای اصلی این کشور را بررسی کنید و از بین این محصولات ، کالای صادراتی مورد نظر خودتان را برگزینید.

پیشنهاد میشود مقاله تجارت خارجی چیست را حتما مطالعه نمایید نکات مهم و تاپیر گذاری گفته شده است

سوال مهم : آیا برای صادرات یک کالا حتما باید تولیدکننده یا تامین‌کننده آن کالا باشیم ؟

خیر ، طبیعتا بهتر است که کالای مدنظر برای صادرات از تولیدات خود شما باشد تا هزینه چندانی برای آن صرف نکنید ، با فروش آن تمام سود را برای خودتان کنید.اما اگر محصولی که انتخاب کرده‌اید را باید از کسانی دیگر تهیه کنید بازهم می‌توانید بدون صرف هزینه‌ برای تامین آن را صادر کنید.

فقط کافیست با تولیدکنندگان قرار داد ببندید و به آنها پیشنهاد تجارت خارجی و صادرات محصولشان را بدهید ، مسلما هیچ تولیدکننده‌ای جلودار صادرات کالایش نمی‌شود و هر شرایطی را حاضر است قبول کند تا بتواند به درآمد غیر ریالی برسد.یعنی می‌توانید بدون صرف هزینه‌ای محصول کارخانه‌ها یا تولیدی‌های مدنظرتان را در اختیار بگیرید و با فروش این محصولات به عمان درصد سود تعیین شده را دریافت کنید.

بسته‌بندی :

: یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین مراحل صادرات همین مرحله بسته‌بندی محصول می‌باشد.باید قبول داشت که هرچقدر محصول شما از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشد اگر بسته‌بندی جذاب و مناسبی نداشته باشد در نگاه اول هیچ خریداری را جذب خود نمی‌کند و ممکن است محصول شما به طور کل نادیده گرفته شود.اگر می‌خواهید مراحل صادرات به عمان را بدون نقص پشت سر بگذارید حتما در این مرحله وقت و سرمایه کافی صرف کنید و بهترین خروجی ممکن را داشته باشید.مثلا اگر محصول شما خرما است سعی کنید بسته‌بندی آن را طوری انجام دهید که کمی متفاوت‌تر باشد یعنی به جای استفاده از بسته‌بندی های جعبه‌ای ساده سعی کنید از مدل های دیگر مانند بسته‌بندی های کشویی یا تلقی استفاده کنید.برای رنگبندی کالا نیز با توجه به نوع محصول شما کاملا متغییر و متفاوت است اما ترجیحا و تا حد ممکن از رنگ های شاد و فسفری استفاده کنید و رنگ های خنثی را از بسته‌بندی های خود حذف کنید.یکی از مهمترین نکات در طراحی بسته‌بندی استفاده از زبان عربی و تا حدی انگلیسی است و حتما از نوشتارهای فارسی و زبان‌های دیگر روی محصول خود بپرهیزید.ترجیحا از زبان انگلیسی هم اگر کمتر استفاده کنید بهتر است و برای عرب‌های عمانی جذابیت بیشتری دارد.

 

پیشنهاد میشود مقاله آموزش تجارت چمدانی را مطالعه نمایید تا بتوانید در سفر های خود به درآمد تجاری برسید

پیدا کردن مشتری مشتری‌ و بازاریابی

یکی از مهم‌ترین مراحل صادرات و تجارت خارجی بحث بازاریابی و پیدا کردن مشتری خارجیست.درواقع وسیع‌ترین و در عین حال شیرین‌ترین مرحله از صادرات بازاریابی آن است که حتما باید با مطالعه و تحقیقات قبلی کافی وارد این مرحله شوید.باید آموزش‌های لازم را دیده باشید و آزمون و خطاهای متعددی را انجام داده باشید تا در این مرحله فرصت های طلایی و مهم را از دست ندهید و اصطلاحا بلیط سوزی نکنید.

بیش از ۲۰ روش بازاریابی خارجی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از یک روش بی‌نهایت مشتری خارجی مناسب پیدا کنید ، یعنی هر روش برای شما میلیون‌ها دلار سرمایه خواهد ساخت و بهتر است که آنهارا به درستی پیاده‌سازی کنید.

قبل از شروع مرحله بازاریابی نیم نگاهی به مراحل قبل بیندازید و از بی نقص انجام دادن آنها مطمئن شوید.هر یک اشتباه و غفلت در مراحل قبلی ممکن است کار شما را در بازاریابی و پیدا کردن مشتری بسیار سخت کند تا حدی که نتیجه‌ای برای شما نداشته باشد.اما اگر مراحل قبلی را به درستی پشت سر گذاشته باشید بدون شک در این این قسمت تجارب بسیار شیرین و مفیدی را کسب خواهید کرد و می‌توانید تعداد زیادی مشتری خارجی برای محصول خود پیدا کنید.

روش های بازاریابی متعددی وجود دارد که باتوجه به کشور و محصول مدنظر شما می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد ، برخی از این روش‌ها عبارتند از بازاریابی از طریق جستجو در گوگل ، فیسبوک ، گوگل مپ ، لینکدین ، لیست غرفه‌داران نمایشگاه‌های بین‌المللی و معتبر ، لیست شرکت‌ کنندگان نمایشگاه ، بازاریابی حضوری در بازار هدف و کشور هدف ، بازارچه‌های مرزی و گمرک ، یلوپیج‌ها Yellow Pages ، شرکت‌های EMC ، سفارت‌ها ، ایمیل مارکتینگ و … که می‌توانید از طریق هریک بی‌نهایت مشتری خارجی در عمان پیدا کند و تجارت خودتان را گسترش دهید.اگر به دنبال یک راه فوق‌العاده برای پیدا کردن مشتری هستید بهترین روش شرکت در نمایشگاه‌های مختلف در کشور عمان ، اجاره غرفه و ارائه محصول خود است که طبیعتا هزینه‌های نسبتا زیادی برای شما خواهد داشت.

پیدا کردن مشتری مشتری‌ و بازاریابی

حمل و نقل و ترخیص

برای ارسا ل کالا از ایران به عمان مسلما راه زمینی و ریلی برای شما کاربردی ندارد و بهترین روش ارسال به صورت دریایی و هوایی می‌باشد.روش دریایی برای ارسال کالا در مقیاس بزرگ مناسب‌تر است و همچنین هزینه کمتری نیز برای شما خواهد داشت.از طرفی روش هوایی به مراتب سریعتر از روش‌های دیگر بوده و اگر محدودیت زمانی برای ارسال دارید بهترین گزینه روش ‌هوایی می‌باشد.تقریبا تمام تجار حرفه‌ای یک یا چند ترخیص‌کار مطمئن و قابل اعتماد دارند که امور لازم در گمرک و ترخیص کالا را به آنها برونسپاری می‌کنند.همچنین با داشتن ترخیص‌کار شما نیازی به داشتن کارت بازرگانی ندارید و خود ترخیص‌کار از طریق کارت بازرگانی شخصی خود مسئولیت ترخیص را برعهده گرفته و صفرتاصد پروسه ترخیص محموله شما را انجام می‌دهد و حق‌الزحمه را دریافت می‌کند.پس شما هیچ نیازی به متخصص شدن در زمینه امور گمرکی و ترخیص کالا ندارید و بهترین راه برونسپاری آن است.

خلاصه و جمع‌بندی

قبل از شروع پروسه صادرات به کشور عمان حتما با مطالعه زیاد ، مشاهده دوره‌های آموزشی متنوع و استفاده از تجربیات تجار و بازرگانان مختلف مسیر صادرات را برای خود روشن و واضح کنید ، سوالات و ابهامات را تا حد ممکن مرتفع سازید و سپس مسیر را آغاز کنید.طبیعتا مسائل و مشکلات متعددی سر راه شما قرار خواهند گرفت که فقط و فقط با کسب تجربه می‌توانید آنهارا حل و فصل کنید.همچنین در طی کردن هریک از مراحل فوق سعی کنید بهترین خودتان باشید ، از۱۰۰ درصد توان خود استفاده کنید و پس از اتمام هر مرحله به بازبینی و رفع اشکال آن بپردازید.

اشتراک گذاری مطالب

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

تجارت یونیورسیتی

تجارت را با خیالت راحت یادبگیرید

مطالب اخیر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x