تجـــــــــــــارت یــونیــورسیــتی

با خیال راحــــــــــــــــــت تجارت کنید

قیمت گذاری کالای صادراتی

قیمت گذاری کالای صادراتی یکی از مهم تریم مراحل در صادرات محصول می باشد و اگر درست انجام دهید میتواند شما را به سود بالایی برساند

قیمت گذاری کالای صادراتی

از عوامل و فاکتورهای اصلی جهت تعیین قیمت کالای صادراتی می‌توان به صفر تا صد هزینه‌های تولید کالا ، کیفیت کالا ، نوع بسته‌بندی ، روش ارسال کالا به کشور هدف ، قیمت محصول مشابه (قیمت رقبا) در بازار کشور هدف ، میزان عرضه و تقاضای محصول در بازار کشور هدف ، نحوه فروش (خرد یا جزء) ، مالیات ، عوارض و بیمه اشاره کرد که در ادامه به شرح کامل این عوامل پرداخته‌ایم.

قیمت‌گذاری کالای صادراتی

یکی از مهم‌ترین مراحل در صادرات تعیین قیمت برای محصول می‌باشد. اگر در این مرحله تحقیقات و بررسی های لازم صورت نگیرد منجر به عدم فروش و یا ضرر در معامله خواهد شد. باید بدانید که عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت کالای صادراتی با کالای داخلی کاملا متفاوت است. 

درواقع نه تنها متفاوت بلکه در تعیین قیمت کالای صادراتی تعداد این فاکتورها بیشتر است چراکه پروسه تولید تا فروش نهایی در این مسیر طولانی‌تر می‌باشد و از مراحل بیشتری عبور می‌کند.

قیمت‌گذاری در بازارهای بین‌المللی

با توجه به شرایط اقتصادی آشفته‌ای که امروزه در کشور ما حاکم است و افزایش روزانه قیمت کالا ها در داخل ، شما به عنوان یک صادرکننده باید حداقل یکبار در هفته قیمت محصول صادراتی خود را به روز‌رسانی کنید چراکه هزینه مواد اولیه تولید محصول روز به روز در حال افزایش است و شما نیز ناچار به افزایش قیمت محصول صادراتی خود هستید.

طبیعتا عدم به روز رسانی قیمت منجر به ضرردهی می‌شود. در نظر داشته باشید که تغییر ناگهانی قیمت و افزایش غیر اصولی آن نیز موجب از دست دادن مشتری خواهد شد.برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است افزایش قیمت را به صورت پلکانی اعمال کنید و همینطور پس از فروش هر سری از محصولات خود به مشتری خارجی آنها را از افزایش قیمت احتمالی محموله بعدی خود مطلع کنید.

همچنین در صورت انجام این کار دلایل این افزایش قیما را نیز مطرح کنید. این روش نه تنها باعث بالا رفتن حس اعتماد در مشتری شما می‌شود ، بلکه به دلیل آگاهی از بالا رفتن قیمت محصول در آینده باعث افزایش حجم خرید وی رد زمان حال نیز خواهد شد.

مشاوره کاملا تخصصی و رایگان برای پیدا کردن مشتری خارجی 02191691327

روش‌های قیمت گذاری کالای صادراتی

روش‌های قیمت گذاری کالای صادراتی

از روش های اصلی برای قیمت گذاری کالا  صادراتی می‌توان به :

قیمت‌گذاری حداقلی (کف قیمت) :

برای کسانی که در ابتدای مسیر صادرات می‌باشند و به دنبال صادرات محصول جدید و برندسازی این محصول هستند روش قیمت‌گذاری حداقلی می‌تواند توجه خیلی از خریداران را به خود جلب کند. در بسیاری از مواقع برای شروع صادرات بهتر است دنبال کسب سود زیاد نباشید و قیمت را تا حد ممکن پایین تعیین کنید تا دیده شوید و پس از چند مرحله فروش آرام آرام قیمت را بالا برده و سودهای مناسب‌تری کسب کنید.

این روش هم در داخل و هم در خارج از کشور طرفرداران زیادی داشته تا جایی که امروزه اغلب برندهای تازه تاسیس برای ورود به بازار قیمت کالا را بسیار پایین تعیین می‌کنند تا تعداد مشتری‌ها را بیشتر کنند و نام تجاری خود را در ذهن مشتری ثبت کند. پس از طی چند ماه اقدام به افزایش قیمت می‌کند و مشتری‌هایی که از کیفیت بالای این محصول راضی بوده‌اند مجاب به خرید با قیمت بیشتر نیز خواهند شد و این روشی مناسب برای قیمت گذاری محصول صادراتی به حساب می آید.

یک تجارت پرسود که میتوانید آن را شروع کنید صادرات به عراق است و این فرصتی مناسب برای شما به حساب می آید.

قیمت‌گذاری بر اساس قیمت رقبا در بازار :

یکی دیگر از روش‌های تعیین قیمت برای محصول صادراتی ، تحقیقات در بازار کشور هدف و بررسی قیمت کالاهای مشابه (کالای رقبا) می‌باشد. قیمت محصول شما در این روش باید با قیمت رقبای شما برابر باشد. اگر قیمت را برابر با رقیب خود تعیین کنید اما کیفیت بالاتری نسبت به آن داشته باشید شما طرفداران بسیاری پیدا خواهید کرد و برند شما شناخته خواهد شد.

قیمت‌گذاری بر اساس میزان سود و هزینه :

در این روش شما پس از برآورد همه هزینه‌های تولید محصول خود ، میزان سود مدنظر و دلخواه خودتان را تعیین می‌کنید و بر همین أساس قیمت‌گذاری را انجام می‌دهید. طبیعتا این روش مناسب برندهای تازه‌کار نبوده و توصیه نمی‌شود.

قیمت‌گذاری زیر قیمت بازار :

با این روش شما توجه کل بازار در کشور مقصد را به سمت خود جلب خواهید کرد و حتما باعث فروش بیشتر شما خواهد شد.به هیچ عنوان برای پایین اوردن قیمت محصول کیفیت آن را کاهش ندهید بلکه از میزان سود خود بکاهید و یا گاها ضرر کنید (در صورتی که محصول شما متفاوت ، خاص و با کیفیت بسیار بالا باشد).

فقط کافیست محصول شما دیده شود و کیفیت بالای آن توجه همه را جلب کند ، آنجاست که در مرحله بعدی فروش قیمت را بالاتر تعیین کرده و فروش دلچسبی را تجربه خواهید کرد.این روش روشی است که در حال حاضر تعدادی از برند ها و فروشگاه های داخلی از آن استفاده میکنند و شما میتوانید اطلاعات مفید و کامل تری را در زمینه تجارت داخلی کسب کنید.

۸ فاکتور عمده در قیمت‌گذاری کالای صادراتی

درباره قیمت گذاری کالای صادراتی ، بسیار عامل و فاکتور تاثیرگذاری بوده که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به این 8 عامل اشاره کرد :

صفرتاصد هزینه تولید کالا : عامل اول و مهم‌ترین عامل برای تعیین قیمت کالا برآورد تمام هزینه‌های مربوط به ساخت و تولید آن است. فاکتورهایی مانند قیمت خرید مواد اولیه ، قیمت خرید دستگاه و لوازم مربوطه جهت تولید ، هزینه‌های خرید یا اجاره تولیدی (در صورت وجود) ، میزان استهلاک دستگاه‌ها ، حقوق و دستمزد نیروهای تولید (کارمندان و کارگران) و … در تعیین قیمت محصول صادراتی شما موثر می‌باشند.

کیفیت کالا : اگر محصول شما نسبت به سایر رقبای موجود در بازار از کیفیت بالاتری برخوردار است ، طبیعتا باید قیمت بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشد. در واقع شما با ارائه یک محصول با کیفیت بسیار بالا و یا لوکس می‌توانید قیمت‌ بالاتری تعیین کنید و سود بیشتری را تجربه کنید. هرچند که توصیه تجارت یونیورسیتی که جزء بهترین مجموعه های آموزش تجارت در کشور است به شما استفاده از قیمت حداقلی است.

نوع بسته‌بندی: کیفیت ساخت در بسته‌بندی ، نوآوری و خلاقیت در تولید آن باعث بالا رفتن هزینه محصول شده و همچنین به دلیل زیبایی بیشتر این قیمت می‌تواند کمی بیشتر افزایش داشته باشد. در واقع بسیاری از تولیدکنندگان با استفاده از بسته‌بندی های خاص برای محصولات خود حاشیه سود خود را افزایش داده‌اند.

شما باید بلد باشین که چطور تجارت و صادرات محصول را به روش تجارت با سرمایه کم انجام دهید

عرضه و تقاضا محصول در کشور هدف: همانطور که می‌دانید میزان عرضه و تقاضای کالا در کشور هدف یکی از راه های قیمت گذاری کالای صادراتی می‌شود. طبیعتا با افزایش عرضه نسبت به تقاضا شاهد کاهش قیمت در بازار خواهیم بود و برعکس با افزایش میزان تقاضای یک محصول شاهد افزایش قیمت‌ آن خواهیم بود.

نحوه فروش: در تمام دنیا میزان و حجم فروش در قیمت آن تاثیرگذار است. یعنی قیمت فروش یک عدد از محصول شما با قیمت فروش ۱۰۰ عدد از آن باید متفاوت باشد. اگر مشتری شما به دنبال خرید عمده از شما باشد این وظیفه شماست که تخفیف عمده بدهید و قیمت را برای مشتری کاهش دهید. اما اگر مشتری به دنبال خرید جزئی و خرد از شماست همان قیمت اولیه را اعلام کنید.

قیمت محصول مشابه در بازار هدف: همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره شد یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت محصول ، بررسی قیمت کالاهای مشابه یا همان بررسی محصول و قیمت رقبای شما در بازار کشور هدف است. در نظر داشته باشید اگر قیمت شما از رقبای خود بیشتر باشد باید کیفیت بهتری را نیز ارائه دهید تا مشتری از شما خرید کند.

اما بهترین کار برای شروع صادرات محصول ارائه کالا زیر قیمت رقبا می‌باشد. با اینکار بیشتر دیده می‌شوید و همچنین فروش بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد. این نظر شماست که تعداد فروش زیاد با میزان سود حداقلی یا تعداد فروش کم با میزان سود حداکثری را می‌پسندید.

روش ارسال محصول صادراتی : طبیعتا روش ارسال و همچنین فاصله مبدا و مقصد از یکدیگر در قیمت نهایی محصول تاثیر گذار است. مثلا ارسال یک کانتینر کالا از ایران به ترکیه به مراتب ارزانتر از ارسال آن به کانادا می‌باشد. همینطور نوع وسیله حمل و نقل نیز تاثیرگذار است. روش دریایی ارزانترین روش ، سپس روش زمینی ( ریلی و ماشینی ) و از همه گرانتر روش حمل هوایی می‌باشد.

مالیات و بیمه: قوانین مالیاتی در هر کشوری متفاوت است که باعث افزایش قیمت تمام شده کالای شما خواهد شد ، همینطور بیمه نیز از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت تمام شده کالا می‌باشد که برای تعیین قیمت محصول باید این موارد نیز محاسبه و ارزیابی گردد.

مشاوره کاملا تخصصی و رایگان برای شروع صادرات 02191691327

جمع بندی قیمت گذاری کالای صادراتی

جمع بندی قیمت گذاری کالای صادراتی

همانطور که بیان شد چندین عامل در قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی نقش داشته و توصیه تجارت یونیورسیتی به شما بررسی و تحلیل دقیق هریک از این عوامل قبل از تعیین نهایی قیمت می‌باشد. فراموش نکنید که قیمت‌گذاری مناسب می‌تواند فروش شما را چندین برابر افزایش دهد و برعکس انتخاب یک قیمت نامناسب برای محصول ممکن است باعث ایجاد ضرر و خسارت های جبران ناپذیری برای شما شود.

اشتراک گذاری مطالب

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

تجارت یونیورسیتی

تجارت را با خیالت راحت یادبگیرید

مطالب اخیر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x