تجـــــــــــــارت یــونیــورسیــتی

با خیال راحــــــــــــــــــت تجارت کنید

صادرات به ترکیه

ترکیه یک کشور همسایه برای شروع صادرات به آن که میتوان به چشم یک فرصت برای صادرات نگاه کرد که میتوانید به درآمد مناسبی برسید

صادرات به ترکیه

صادرات به ترکیه جزء یکی از کشورهای مناسب برای صادرات انواع محصول از ایران به این کشور میباشد و فرصت های زیادی برای صادرات وجود دارد اما برای گسترش و بسط دادن به این تجارت همچنان راه‌ های زیادی وجود دارد.

ایران و ترکیه به دلیل داشتن مرز مشترک دو عضو جداناپذیر در تجارت هستند و هیچگاه تجارت بین این دو کشور کمرنگ یا تمام نخواهد شد. در ادامه این مقاله به بررسی چگونگی صادرات به ترکیه ، محصولات پرسود و دیگر موارد می‌پردازیم.

آشنایی با کشور ترکیه برای صادرات

آشنایی با کشور ترکیه برای صادرات

قبل از هرچیز بهتر است برای داشتن تجارت خارجی و صادرات موفق به ترکیه ، ابتدا به اطلاعات پایه‌ای آن و فرهنگ و سلیقه مردم آن آشنا شوید. ترکیه کشوری اروپایی-آسیایی به حساب می‌آید. این کشور از شمال با بلغارستان و دریای سیاه ، از شمال شرق با گرجستان ، از شرق با ارمنستان ، جمهوری آذربایجان و ایران ، از جنوب با عراق ، سوریه و دریای مدیترانه و از غرب با یونان و دریای اژه همسایه می‌باشد.

طبق آخرین اطلاعات از سال ۲۰۲۱ میلادی ترکیه دارای تقریبا ۸۳ میلیون نفر جمعیت و با وسعت ۷۸۳،۶۸۰ کیلومتر مربع می‌باشد و پایتخت آن شهر آنکارا با جمعیت تقریبی ۶ میلیون نفر است.

طبق آمارهای رسمی این کشور تقریب به ۹۷درصد از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند که این موضوع متواند به شما در انتخاب محصول برای صادرات کمک بسیار زیادی کند.

مشاوره کاملا تخصصی و رایگان برای صادرات به ترکیه 02191691327

بزرگترین صادرکنندگان به ترکیه

طبق آمار در سال ۲۰۱۹ برترین صادرکنندگان کالا به ترکیه عبارتند از : چین با ۱۰درصد ، روسیه با ۶.۵ درصد ، آلمان با ۹.۵ درصد ، ایتالیا با ۵.۲ درصد و ایالات متحده آمریکا با ۴.۷۸ درصد. در این بین کشورمان ایران با ۱.۸۵درصد جزو فروشندگان نسبتا ضعیف کالا به ترکیه محسوب می‌شود. 

مجموع واردات ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۲۰ میلیارد دلار بوده که همین امر این کشور را به ۲۱مین واردکننده بزرگ در دنیا تبدیل کرده است.

محصولات پرسود صادراتی به ترکیه

محصولات پرسود صادراتی به ترکیه

از بیشترین کالاهای وارداتی ترکیه می‌توان به ماشین‌الات ، فلزات ، حمل و نقل ، مواد معدنی ، مواد شیمیایی ، لاستیک ، پلاستیک ، فلزات گرانبها ( طلا ، نقره و … ) مواد غذایی ، کاغذ و کالاهای کاغذی ، محصولات چوبی و اشیای هنری و عتیقه اشاره کرد. 

اما پرفروش‌ترین محصولات ایران به ترکیه عبارتند از :‌زعفران ، پسته ، خرما ، کشمش ، هندوانه ، آبمیوه ، انگور ، موز تازه سبز ، مکمل‌های غذایی و کاغذ و مقوا است که همانطور که مشاهده می‌کنید اکثر محصولات صادراتی از ایران به ترکیه مربوط به مواد غذایی می‌باشد. 

اما اگر محصول شما غیر از این موارد است باز هم به دلیل پتانسیل بالای کشور ترکیه در واردات کالا ، فرصت‌های بسیاری جهت صادرات به ترکیه دارید. اگر شرایط سفر به کشور ترکیه را دارید پیشنهاد تجارت یونیورسیتی به شما تحقیقات در بازار ترکیه قبل از انجام هرگونه معامله صادراتی است. حضور فیزیکی شما در کشور هدف ، تحقیقات ، پرس و جو از افراد تاثیرگذار و … می‌تواند شما را در انتخاب کالا برای صادرات تا حد زیادی کمک کند. 

مشاوره کاملا تخصصی و رایگان برای شروع صادرات 02191691327

همچنین خیلی از تاجران تازه‌کار از طریق مشورت با تاجران زبده و استفاده از تجربیات آنها محصول خود را انتخاب می‌کنند.یکی دیگر از راه های انتخاب کالای مناسب برای صادرات به ترکیه استفاده از آمار سایت گمرک ایران است.

در این سایت شما به آمار تمامی صادرات های سالیانه دسترسی دارید و از طریق تعیین فیلتر برای آن می‌توانید فقط کشور هدفتان را مشخص کنید ، یعنی فقط معاملات ایران با ترکیه را نمایش دهد.از این طریق می‌توانید ببینید در چه سال‌هایی بیشترین میزان صادرات از ایران به ترکیه مربوط به چه کالاهایی بوده و در نتیجه شما نیز کالای خودتان را انتخاب کنید.

حمل و نقل کالا در صادرات به ترکیه ( بهترین راه ارسال محصول به ترکیه‌)

حمل و نقل کالا در صادرات به ترکیه ( بهترین راه ارسال محصول به ترکیه‌)

طبیعتا به‌صرفه‌ترین راه برای صادرات به ترکیه از ایران مسیر زمینی است اما با توجه به نوع محصول شما ، نحوه انتقال آن نیز می‌تواند متفاوت باشد.اگر محصولتان برای حمل و نقل زمینی مناسب نیست (تاریخ انقضا دارد یا … ) می‌توانید از گزینه حمل و نقل هوایی استفاده کنید.

در هر صورت همه گزینه‌های ارسال کالا به ترکیه برای شما روی میز است و شما کافیست با تحقیقات مناسب یکی از این مسیرها را انتخاب کنید. از مهم‌ترین مرزهای صادراتی ایران و ترکیه می‌توان به مرز بازرگان که از مهم‌ترین مرزهای صادراتی فولاد ایران- ترکیه است اشاره کرد. 

مرز بازرگان یکی از توابع شهرستان ماکو است و به یکی از پر ترددترین مرزهای صادراتی ایران و ترکیه تبدیل شده است. ترکیه از کشورهای صادرکننده محصولات فولادی است و از مرز بازرگان جهت انتقال میلگرد صادراتی ایران با ترانزیت به سوریه استفاده می‌کند. به طور کلی مجراهای صادراتی ایران و ترکیه شامل موارد زیر است:

  • گذرگاه مرزی بازرگان (مرز گوربولاغ)
  • گذرگاه مری سرو (مر اسن دره)
  • گذرگاه مرزی رازی (مرز کاپی کوی)

یک تجارت پرسود که میتوانید آن را شروع کنید صادرات به عراق است و این فرصتی مناسب برای شما به حساب می آید.

مدارک لازم برای صادرات به ترکیه

پس از انتخاب کالای مورد نظر و روش حمل نوبت به جمع‌آوری مدارک مورد نیاز برای صادرات می‌باشد. برای صادرات کالا به هر کشوری از جمله ترکیه مدارک متعددی نیاز است که بخشی از این مدارک در داخل ایران باید اخذ شود و بخشی دیگر از سمت کشور هدف (ترکیه) باید صادر شود.از جمله این مدارک عبارتند از :

گواهی مبدا

گواهی مبدا :

یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای صادرات گواهی مبدا است که از سمت کشور صادرکننده (ایران) دریافت می‌شود..این گواهی نشان می‌دهد که شما چه حجمی از محصول و با چه استانداردهایی را می‌خواهید ارسال کنید. همچنین گواهی مبدا به کشور مقصد (ترکیه) این امکان را می‌دهد تا از نوع کالای وارداتی و نحوه دریافت آن اطلاع داشته باشد.

گواهی CE :

اگر محصول شما در دسته مواد غذایی است به گواهی خاصی به نام CE  نیاز دارید ، چراکه این گواهی بیانگر سلامت محصول شماست و همچنین نشان می‌دهد که محصول شما هیچ‌گونه مشکل زیست‌محیطی و هیچ تهدیدی برای محیط زیست کشور ترکیه ندارد.

برای خرید از سایت های چینی پیشنهاد میشود به صورت تجارت با سرمایه کم شروع کنید.

گواهی بهداشت :

این گواهی علاوه بر صادرات مواد غذایی برای صادرات حیوانات و دام زنده نیز ضروری است.ترکیه از طریق این مدارک از سلامت و بیماری‌زا نبودن کالا اطمینان حاصل می‌کند.

پروفرما و فاکتور فروش :

فاکتور فروش یکی از مهم‌ترین مدارکی است که برای صادرات هر نوع کالا و محصولی به آن نیاز دارید و بدون این فاکتور گمرک کالای شما را تایید نمی‌کند و ارسال نیز نخواهد شد.پروفورما یا پیش‌فاکتور نیز از مدارک مورد نیاز جهت صادرات محصول می‌باشد.

جمع‌بندی صادرات به ترکیه

جمع‌بندی صادرات به ترکیه

پتانسیل بالای ایران جهت صادرات محصول و تقاضای ترکیه برای خرید آن یک فرصت بزرگ برای تاجران فراهم کرده است.اگر صادرات را شروع نکرده‌اید و هنوز دانش کافی برای تجارت خارجی را ندارید آموزش های رایگان دوره تجارت بین‌الملل که توسط تجارت یونیورسیتی در اختیار شما قرار گرفته را از دست ندهید. 

در این دوره رایگان شما مسیر کلی صادرات را یاد گرفته و با کلیت کار آشنا خواهید شد.برای مشاهده دوره رایگان کافیست روی لینک زیر کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطالب

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

تجارت یونیورسیتی

تجارت را با خیالت راحت یادبگیرید

مطالب اخیر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x