تجـــــــــــــارت یــونیــورسیــتی

با خیال راحــــــــــــــــــت تجارت کنید

صادرات به آذربایجان

صادرات به آذربایجان با نکات مهم برای سال 1403

صادرات به آذربایجان

صادرات به کشور آذربایجان که از همسایگان هم‌مرز با ایران است یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین واردکنندگان کالای های ایرانی به حساب می‌آید. مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از پلاستیک ، مواد خوراکی ، محصولات کشاورزی و محصولات سرامیکی از بیشترین کالاهای مورد نیاز برای صادرات به آذربایجان محسوب می‌شوند.

در ادامه این مقاله به روش های صادرات به آذربایجان ، کالاهای استراتژیکی برای صادرات به این کشور و … اشاره خواهیم کرد.با ما همراه باشید.

درباره آذربایجان برای صادرات بدانید

درباره آذربایجان برای صادرات به این کشور بدانید !

نکته ای که در تمامی مسیر مسیر صادرات به کشور ها به درد شما میخورد به خصوص برای صادرات به آذرباییجان اینست که قبل از انجام تجارت با هر کشوری بهتر است که به شناخت کامل نسبت به آن برسیم.

جمعیت این کشور ۱۰ میلیون و ۱۴۰ هزار نفر می‌باشد که بیش از ۹۷ درصد را مسلمانان تشکیل داده‌اند. با دانستن اینکه بیشتر جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند متوجه خواهیم شد که هرچه محصولاتی متناسب تر با مسلمانان داشته باشید فرصتی بیشتری هم برای بازاریابی و فروش در این کشور برای صادرات به آذرباییجان دارید.
پایتخت این کشور شهر باکو ، زبان اصلی کشور زبان ترکی آذربایجانی و واحد پول آن منات یا مانات (AZN) می‌باشد که ارزش هر منات ۲۹هزار تومان ( در تاریخ ۹ دی ۱۴۰۲ ) می‌باشد.

شما باید بلد باشین که چطور تجارت و صادرات محصول را به روش تجارت با سرمایه کم انجام دهید

تجارت با سرمایه کم

بیشترین محصول صادراتی به آذربایجان

کشور آذربایجان علی‌رغم برخورداری از منابع نفتی و شرایط اقتصادی مناسبی با اینکه کشوری ثروتمند محسوب می شود اما طبیعتا در بعضی موارد همچون مصالح ساختمانی ، مواد پلاستیکی ، برخی از محصولات کشاورزی ، شیشه و مشتقات آن احساس نیاز به واردات نیز به شدت در این کشور حس می‌شود.

بیشترین حجم صادرات به آذربایجان متعلق به تولیدات نساجی ، لوازم خانگی ، اتومبیل و لوازم یدکی آن و مواد غذایی می‌باشد. این موضوع به شما کمک میکند که بدانید در آذرباییجان این محصولاتی که گفته شد نیاز فرصتی بیشتر و بهتری برای صادرات دارد چراکه خواستار این نوع محصولات هستند.

بزرگترین صادرکنندگان به آذربایجان چه کشورهایی هستند ؟

بزرگترین صادرکنندگان به آذربایجان چه کشورهایی هستند ؟

کشور آذربایجان به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب هم در همسایگی اروپا و هم با آسیای غربی و خاورمیانه روابط گسترده‌ای با کشورهای مختلف داشته است.سالانه تقریبا ۱۴۰ کشور در صادرات به آذربایجان نقش داشته که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به ترتیب :

روسیه (بیش از ۱۶درصد) ، ترکیه (‌۱۵درصد) چین (۱۳.۵ درصد) که هرکدام معادل ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار معامله داشته‌اند ، ایالات متحده آمریکا ( ۱۰.۸ درصد) آلمان (۵ درصد) ، ایتالیا ، اوکراین ، انگلیس ، ژاپن ، کره جنوبی ، ترکمنستان و فرانسه اشاره کرد.

ایران نیز با صادرات حدود ۳۰۰ میلیون دلار (۲.۸ درصد) در سال در رده‌های بعدی قرار دارد.این آمار از واردات به آذربایجان بسیار جای فکر دارد چراکه ایران با داشتن ظرفیت های مختلف نتوانسته میزان صادرات به آذرباییجان را گسترش دهد چراکه با هم مرز بودن با این کشور میتواند گزینه بسیار بهتر و مناسب تری برای واردات از ایران باشد.

ایجاست که اگر شما با ورود به حیطه صادرات به آذربایجان بتوانید با بازاریابی درست و انجام تجارت خارجی میتوانید درآمد بسیاری از صادرات به آذرباییجان داشته باشید.

صادرات از ایران به آذربایجان

همواره در تاریخ روابط تجاری بین ایران و آذربایجان نسبتا پایدار بوده و این دو کشور برای یکدیگر مشتری و فروشنده خوبی به حساب می‌آیند.طبق آمار حجم صادرات ایران به آذربایجان در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۴۱ میلیون دلار بوده.این در حالیست که در سال قبل یعنی ۱۳۹۱ این عدد برابر با ۱۰۹ میلیون دلار بوده که طی یک سال با افزایش تقریبی ۵۰ درصدی آن مواجه‌ شده‌ایم.

در طی سالیان اخیر میزان صادرات ایران به آذربایجان به مراتب بیشتر از میزان واردات از آن بوده و اصطلاحا تراز تجاری ایران مثبت بوده است.طبق آخرین گزارشات ارزش صادرات ایران به آذربایجان معادل ۳۱۰ میلیون دلار بوده است و طبق آمار سایت سازمان تجارت جهانی از بیشترین محصولات صادراتی ایران به آذربایجان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد  :

  • مواد و اشیا پلاستیکی و مصنوعات آن
  • شیشه و ظروف شیشه‌ای
  • وسایل نقلیه
  • مصالح ساختمانی (  گچ ، سیمان و … )
  • صادرات سنگ 
  • سبزیجات خوراکی
  • محصولات سرامیکی
  • انواع آهن آلات و فولاد برای ساخت و ساز
  • میوه
  • خشکبار

مسلما کشور ما ایران پتانسیل صادرات بی‌شمار محصول به آذربایجان را دارد که باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

بی‌شمار محصول با کیفیت صادراتی در داخل تولید می‌شود که با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح می‌توان از این نقاط قوت استفاده کرد و به درآمد‌های دلاری و یورویی بالا رسید.همچنین آذربایجان نیاز وارداتی بی‌شماری دارد که بهترین گزینه طبیعتا همسایه‌های آن میتواند باشد.

از کجا صادرات به آذرباییجان را شروع کنیم ؟

از کجا صادرات به آذربایجان را شروع کنیم ؟

برای شروع صادرات به آذربایجان چند گام را باید طی کنید تا به فروش نهایی برسید و طعم آن را بچشید.بدون اینکه کار را پیچیده و سخت کنید به آن نگاه کنید.اولین قدم در هر کاری یادگیری درست و صحیح آن کار است.برای فروشندگی در یک مغازه ، رانندگی با وسیله نقلیه و یا هر فعالیت دیگری شما بایستی اول از هر کاری به یادگیری اصولی آن بپردازید.

تحقیقات و پرس و جو از تجار و بازرگانان برتر ، شرکت در همایش ها و … در حین یادگیری صادرات به شما به رشد سریعتر در این حرفه کمک ویژه‌ای خواهد کرد.همچنین امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی شما به راحتی می‌توانید سوالات خود را با چند کلیک حل کنید.

در واقع بیشتر سوالات و گره‌های شما با گشت و گذار در فضای اینترنت قابل رفع می‌باشد.در مجموع باید از همه فرصت‌های اطراف خود استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب خود برسید.قبل از همه موارد فوق اقدام به مشاهده دوره رایگان نقشه گنج از سایت تجارت یونیورسیتی کنید.این دوره دید شما را برای شروع تجارت خارجی و صادرات-واردات باز کرده و راه را برای شروع این حرفه هموار می‌کند.

مراحل صادرات به آذربایجان

در این بخش به چند گام اصلی برای صادرات به کشور آذربایجان اشاره خواهیم کرد.این مراحل برای صادرات به هر کشوری صدق می‌کند که ما با کمی شخصی‌سازی ان را به شما ارائه کرده‌ایم.گام های اصلی صادرات به آذربایجان عبارتند از :

انتخاب محصول گام اول در صادرات به آذربایجان :

درواقع اولین گام برای شروع صادرات  انتخاب کشور است که شما آن را از قبل انجام داده‌اید و به همین خاطر مستقیم به سراغ انتخاب محصول می‌رویم.بررسی نیاز بازار در کشور مقصد و همچنین بررسی محصولات پرسود صادراتی می‌تواند به شما در انتخاب محصول کمک کند.

اگر تولیدکننده محصول خاصی هستید نیز می‌توانید با بررسی اینکه محصول شما در چه حالتی به فروش می‌رسد و یا بازار هدف آن چیست یک گام دیگر نزدیک شوید.همچنین برای انتخاب محصول می‌توانید از آمار صادرات در سایت گمرک بیشترین محصولات صادراتی به آذربایجان را بررسی کنید و از بین آنها انتخاب کنید.

بسته‌بندی محصول دومین گام برای صادرات به آذرباییجان :

بسته‌بندی محصول دومین گام برای صادرات به آذربایجان :

بسته‌بندی محصول یکی از مهمترین مراحل صادرات و فروش می‌باشد. شما در بسته‌بندی محصول خود به چند نکته باید توجه داشته باشید ، مانند استفاده از رنگ‌های جذاب و تاثیرگذار با توجه به سلیقه ، فرهنگ و آداب و رسوم کشور آذربایجان ؛ برای مثال از رنگ‌های تاثیر گذار در فرهنگ کشور آذربایجان می‌توان به رنگ زرد و سفید اشاره کرد.

مورد دیگر جنس و کیفیت بسته شما و خلاقیت در زیبایی آن می‌باشد.اصلی‌ترین نکته در طراحی بسته بندی استفاده از زبان ترکی بر روی این بسته‌ها می‌باشد و به هیچ‌ عنوان استفاده از زبان فارسی و حتی انگلیسی به شما توصیه نمی‌شود.

ایجاد هویت و تولید محتوا گام سوم در صادرات به آذربایجان :

محصول شما پس از بسته‌بندی باید به بهترین و زیباترین فرم به نمایش گذاشته شود.یعنی باید برای محصولتان یک سایت با زبان کشور هدف طراحی کنید و کالای خودتان را با مشخصات کامل ارائه دهید

داشتن یک لوگوی زیبا و تاثیرگذار که در ذهن مخاطب ماندگار باشد ، انتخاب یک رنگ سازمانی مناسب ، طراحی کاتالوگ و سربرگ و … همگی به شما کمک کرده تا مشتری راحت‌تر اعتماد کند.

بازاریابی و پیدا کردن مشتری چهارمین گام در صادرات به آذربایجان :

اصلی‌ترین مرحله در صادرات، بازاریابی آن است.قبل از شروع کردن این مرحله از صحت مراحل قبل خود اطمینان حاصل کنید.اگر هر کدام از مراحل قبل به درستی انجام نشود ممکن است در بخش بازاریابی کار شما سخت شود.

بیش از ۲۰ روش بازاریابی برای صادرات محصول وجود دارد مانند ایمیل مارکتینگ ، لیست غرفه‌داران نمایشگاه ، فیسبوک مارکتینگ ، گوگل و … که پیشنهاد ما مشاهده دوره رایگان نقشه گنج و سپس دوره شماره یک صادرات می‌باشد در مجموعه آموزش تجارت  می باشد تا با هر یک از این روش ‌ها کاملا آشنا شوید.

کافیست از یکی از این روش ها تنها یک مشتری پیدا کنید و اولین صادرات خود را رقم بزنید تا مسیر تجارت برایتان راحت‌تر و شیرین‌تر شود.

مجوزهای لازم و گمرک پنجمین گام در صادرات به آذربایجان :

طبیعتا برای صادرات هر محصولی از هر کجای دنیا به هر کشوری نیازمند چندین مجوز و مدرک دارید.کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نیست و شما برای صادرات کالای خود به آذربایجان باید مجوزهای لازم را کسب کنید.

اگر محصول شما در دسته مواد غذایی باشد این مجوزها به مراتب بیشتر است ، از قبیل :‌ مجوزهایی از وزارت صنعت،معدن و تجارت ، وزارت بهداشت ، وزارت درمان و آموزش پزشکی ( معاونت غذا و دارو ) ، وزارت جهاد کشاورزی و همچنین گواهی و تاییدیه از سازمان محیط زیست و اداره استاندارد.

رمز موفقیت در صادرات به آذرباییجان

رمز موفقیت در صادرات به آذربایجان

برای داشتن یک تجربه موفق از صادرات به آذرباییجان قبل از شروع حتما برای یادگیری آن وقت بذارید و حتی هزینه کنید چراکه بدون یادگیری امکان موفقیت شما در این حرفه صفر درصد است.

پس از یادگیری کامل اقدام به پیاده‌سازی مراحل به بهترین حالت ممکن کنید و از بی‌کیفیت کار کردن جدا بپرهیزید چراکه رمز موفقیت در صادرات به کشور آذرباییجان داشتن نظم در کار و بالا بودن کیفیت کاریست.

اشتراک گذاری مطالب

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

تجارت یونیورسیتی

تجارت را با خیالت راحت یادبگیرید

مطالب اخیر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x