تجـــــــــــــارت یــونیــورسیــتی

با خیال راحــــــــــــــــــت تجارت کنید

صادرات گیاهان دارویی

صادرات گیاهان دارویی به دلیل داشتن تنوع و میزان درخواست بالای آن یک گزینه عالی برای صادرات می باشد که در این مقاله در این باره صحبت کرده ایم

صادرات گیاهان دارویی مشاوره رایگان برای صادرات

صادرات گیاهان دارویی و اطلاعات لازم برای صادرات

گیاهان دارویی منبع و سرچشمه تمامی داروهای صنعتی و شیمیایی امروزه هستند. از گذشته های بسیار دور در أنواع طب ها از این گیاهان استفاده می‌شده و حتی امروزه نیز استفاده می‌شود و روز به روز به فواید آن بیشتر پی می‌برند.این گیاهان که تقریبا ۷۰هزار گونه مختلف دارد به دلیل فواید متعدد و ضرر تقریبا صفر طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان دارد.

کشور ما ایران با داشتن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان دارای طیف وسیعی از تولید می‌باشد. در ایران بیش از ۸۰۰۰ نوع گیاه وجود دارد که تقریبا ۲۳۰۰ گونه آن در دسته گیاهان معطر و  دارویی قرار می‌گیرند که بیش از ۴۵۰ نوع آن در عطاری‌ها به فروش می‌رسد.در گذشته های نه چندان دور تنها راه استفاده از این گیاهان برداشت آن به صورت خودرو بود .

اما طی چند سال اخیر با بالا رفتن ارزش آن بسیاری از کشاورزان در سراسر ایران اقدام به کاشت گیاهان دارویی کردند و امروزه در چند استان به صورت عمده تولید می‌شوند.از برترین استان‌های تولیدکننده گیاهان دارویی می‌توان به خراسان رضوی ( ۶۰ درصد از تولید کل ) ، کرمان ، فارس ، چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد ، لرستان و ایلام اشاره کرد.

بیشترین صادرات و خریداران گیاهان دارویی

بیشترین صادرات و خریداران گیاهان دارویی

اعداد ارقام نشان می‌دهد ارزش مالی تجارت گیاهان دارویی در جهان سالانه به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد که سهم کشورمان ایران تقریبا ۶۰ تا ۹۰ میلیون دلار است که متاسفانه به وجود پتانسیل بی‌نهایت زیاد کشومان این عدد که نزدیک به صفر درصد از کل تجارت جهانی است بسیار ناراحت‌کننده است.

پیش‌بینی ها نشان می‌دهد که حجم تجارت گیاهان دارویی در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۴۵۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۵۰ به ۵۰۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.از برترین صادرکنندگان گیاهان دارویی می‌توان به چین، هند، مصر، آلمان و آمریکا و از بزرگترین واردکنندگان آن به آلمان، هنگ‌کنگ، آمریکا، فرانسه، کره جنوبی و ژاپن اشاره کرد.

اما همه این اعداد و ارقام برای صادرکنندگان ایرانی باید انگیزه‌ای باشد که به این صنعت رشد دهد تا بتوانیم در دنیای گیاهان دارویی حرفی برای گفتن داشته باشیم و خودمان را ثابت کنیم. همانطور که در اول مقاله اشاره کردیم کشورمان ایران دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم می‌باشد که همین جمله می‌تواند شما را به فکر فرو ببرد.داشتن اراضی وسیع ، اقلیم متنوع ، تخصص در کشاورزی و … می‌تواند ما را در این صنعت روز به روز موفق‌تر کند.

آیا برای صادرات گیاهان دارویی باید تولیدکننده باشیم ؟

خیلی از کسانی که به صادرات گیاهان دارویی علاقه‌مند هستند گمان می‌کنند برای شروع حتما باید یک زمین کشاورزی داشته باشند و خودشان از مرحله اول یعنی تولید بیزینس خود را آغاز کنند ، در حالی که چنین نیست و برای شروع صادرات این محصول تولیدکننده بودن ملاک نیست بلکه تامین‌کننده بودن آن اهمیت دارد.

شما می‌توانید تولیدکنندگان و کشاورزان را پیدا کنید ، با آنها قرارداد ببندید و از آنها خرید کنید و آن را صادرات کنید.هرچند اگر خود شما دست به تولید و کاشت این گیاهان بزنید به مراتب از قیمت اولیه پایین‌تری برخوردار هستید.

اما اگر تخصص ندارید به شما توصیه نمی‌شود و بهتر است گیاهان خود را از سر زمین ، با قیمت پایین و به صورت فله خریداری کنید تا کمترین هزینه و ریسک را صرف کنید و به بیشترین سود برسید. لازم به ذکر است که بسیاری از مراحل صادرات کالا قابلیت برونسپاری دارد و نیازی به فعالیت فیزیکی شما ندارد.

اگر هنوز صادرات و طعم شیرین درآمد دلاری را تجربه نکرده‌اید پیشنهاد تجارت یونیورسیتی به شما تامین کالا به‌جای تولید آن است.

گام به گام صادرات گیاهان دارویی

گام به گام صادرات گیاهان دارویی

برای داشتن یک صادرات موفقدر صادرات گیاهان دارویی چند مرحله وجود دارد که با طی کردن اصولی هرکدام ازین مراحل می‌توانید تجارت خارجی را تجربه کنید.

شما باید بلد باشین که چطور تجارت و صادرات محصول را به روش تجارت با سرمایه کم انجام دهید

تجارت با سرمایه کم

گام اول : انتخاب محصول از گیان دارویی برای صادرات

اگر گیاه مورد نظر خودتان را انتخاب کرده‌اید یک گام جلوتر از بقیه هستید اما اگر از بین تقریبا ۴۰۰ الی ۵۰۰ نوع گیاه دارویی موجود در ایران هنوز به انتخاب مطمئن خود نرسیده‌اید بهتر است با تحقیقات اصولی آن را برگزینید.

می‌توانید به پرس‌وجو از تاجران بزرگ و یا با بررسی آمار و ارقام به انتخاب خود برسید.همچنین با مطالعه فایل اکسل صادرات ایران از سایت گمرک می‌توانید شاهد بیشترین میزان صادرات هرگونه از این گیاهان را بسنجید.

گام دوم : انتخاب کشور برای صادرات گیاهان دارویی

این مرحله می‌تواند در برخی موارد گام اول نیز به حساب آید.بر فرض در گام اول کاکوتی را به عنوان محصول صادراتی گیاه دارویی خود انتخاب کرده‌اید ، حال باید ببینید کاکوتی در چه کشور‌هایی طرفدار ، تقاضا و مصرف بیشتری دارد.دوباره با مراجعه به سایت گمرک و لیست صادرات کالاهای ایرانی می‌توانید تحلیل خود را کامل‌تر کنید.

توجه کنید که مرحله اول در صادرات گیاهان دارویی با مرحله دوم رابطه مستقیمی دارد یعنی اگر در هر یک از این مراحل اشتباه تصمیم بگیرید و قدم اشتبهی بگذارید باعث میشود تا در ادامه مسیر به مشکل و یا در نهایت به شکست برسید.

گام سوم : بسته‌بندی محصول گیاه دارویی برای صادرات

گام سوم : بسته‌بندی محصول گیاه دارویی برای صادرات

حالا که کشور مقصد را نیز انتخاب کرده‌اید نوبت به بسته‌بندی آن می‌رسد.بر فرض شما کشور آلمان را انتخاب کرده‌اید ، حال باید در نظر داشته باشید که بسته بندی خودتان را بر اساس سلیقه و فرهنگ کشور آلمان طراحی کنید.

مثلا باید بدانید استفاده از چه رنگ‌هایی در بسته‌بندی مخاطب آلمانی شما را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد و آلمانی ها به دنبال چه نوع بسته‌هایی برای مصرف گیاهان دارویی هستند. مهم‌ترین نکته در طراحی بسته‌بندی استفاده از زبان کشور هدف است.پس اگر مقصد محصولتان آلمان است حتما از متون آلمانی روی آن استفاده کنید و از استفاده از هرگونه کلمات فارسی روی بسته‌بندی خود بپرهیزید.

خیلی از خریداران در دنیا اهمیتی به بسته‌بندی شما نمی‌دهند چرا که یا مصارف آنها به صورت فله‌ای و عمده است و یا اینکه پس از دریافت محصول خودشان اقدام به بسته‌بندی کرده که هم سلیقه‌ خودشان را دخیل کنند و هم هزینه کمتری برای محصول بپردازند و حاشیه سود خود را بالاتر ببرند.

گام چهارم : بازاریابی برای صادرات گیاهان دارویی

گام چهارم : بازاریابی برای صادرات گیاهان دارویی

این گام مهم‌ترین و حساس‌ترین گام در پروسه صادرات  و صادرات گیاهان دارویی می‌باشد.چرا که اگر تمامی مراحل را به درستی انجام دهید و بازاریابی درستی نداشته باشید تمام زحمات شما از بین می‌رود.بیش از ۲۰ نوع بازاریابی برای صادرات وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده فقط یکی از این‌ها مشتری خارجی پیدا کنید.

تجارت یونیورسیتی تمامی روش‌های بازاریابی خارجی را برای شما در دوره جامع بیزینس پلاس آموزش می‌دهد که کافیست با ثبت‌نام در این دوره آنلاین خیال خودتان را از صادرات راحت کنید و گام به گام را به صورت ۱۰۰درصد عملی یاد بگیرید. روش هایی مانند شرکت در نمایشگاه‌ها ، فیسبوک ، لینکدین ، ایمیل مارکتینگ و … شما را به فروش نهایی نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.

مشاورهبرای بازاریابی صادراتی به صورت رایگان
02191691327

گام پنجم : چه مجوز هایی برای صادرات گیاهان دارویی نیاز است ؟

طبیعتا صادرات هر محصولی نیاز به داشتن مجوزهای خاص خودش را داشته و دارد ، همچنین صادرات موادغذایی و خوراکی به مراتب متفاوت تر است و نیاز به مجوزهای بیشتری دارد.برای صادرات گیاهان دارویی به مجوزهایی از وزارت صنعت،معدن و تجارت ، وزارت بهداشت ، وزارت درمان و آموزش پزشکی ( معاونت غذا و دارو ) ، وزارت جهاد کشاورزی و همچنین گواهی و تاییدیه از سازمان محیط زیست و اداره استاندارد احتیاج دارید.

آموزش بسته‌بندی محصول در صادرات

کلام آخر

اگر می‌خواهید در صادرات و تجارت خارجی در صادرات گیاهان دارویی به موفقیت برسید لازمه آن یادگیری اصولی آن است.همانطور که برای پختن یک غذای لذیذ نیازمند یادگیری نحوه پخت آن هستید یا برای رانندگی در پیست باید أصول اولیه رانندگی را بلد باشید.شما هم می‌توانید با یادگیری اصولی و دقیق صادرات خود شروع کنید و به فروش موفق برسید.تجارت یونیورسیتی در کنار شماست تا بهترین آموزش‌ها را در اختیار شما قرار دهد.

اشتراک گذاری مطالب

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

تجارت یونیورسیتی

تجارت را با خیالت راحت یادبگیرید

مطالب اخیر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x