تجـــــــــــــارت یــونیــورسیــتی

با خیال راحــــــــــــــــــت تجارت کنید

صادرات به آفریقای جنوبی

صادرات به آفریقای جنوبی جزء کشور هایی به حساب می آید که از فرصت های صادراتی بسیاری برخوردار است اما با داشتن دانش و افراد تاجر در این کشور میتوانید به سود خوبی از صادرات برسید

صادرات به آفریقای جنوبی معرفی بهترین کالاهای 2024

شناخت کلی کشور آفریقای جنوبی

کشور آفریقای جنوبی یکی از پهناورترین و پرجمعیت ترین کشورهای قاره آفریقا به شمار می‌رود که مساحت آن حدود ۱،۲۲۱،۰۳۷ کیلومتر مربع می‌باشد و دارای مرز مشترک با ۶ کشور نامیبیا در شمال غربی ، بوتسوانا در شمال، زیمبابوه در شمال شرقی، موزامبیک و اسواتینی (سوازیلند) در شرق، و لسوتو که به‌طور کامل در داخل آفریقای جنوبی محصور است می‌باشد.

طبق آخرین آمار از سال ۲۰۲۳ جمعیت این کشور بیش از ۶۳ میلیون نفر گزارش شده است.آفریقای جنوبی در اصل دارای ۳ پایتخت با کاربری های متفاوت است.یکی از این پایتخت ها پرتویا با کاربری اداری و اجرایی ، پایتخت بعدی کیپ‌تاون با کاربری قانون‌گذاری و سومین آن بلومفونتین یک پایتخت قضایی می‌باشد که به ترتیب ۲.۶ ، ۴.۶ و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارند.

اما بزرگترین شهر این کشور ژوهانسبورگ با بیش از ۶ میلیون جمعیت می‌باشد.دین اصلی مردم این کشور مسیحیت می‌باشد و دین های دیگر درصد کمی را تشکیل می‌دهند.واحد پولی آفریقای جنوبی راند ZAR  است که به تاریخ امروز ( ۹ خرداد ۱۴۰۳ ) هر ۴.۳۴ راند معادل ۱۰۰۰ تومان می‌باشد.

بزرگترین صادرکنندگان به آفریقای جنوبی

طبق امار و ارقام سال ۲۰۲۰ کشور آفریقای جنوبی در این سال بیش از ۱۱۳ میلیارد دلار واردات کالا انجام داده است.بیشترین میزان واردات آفریقای جنوبی توسط کشور چین با بیش از ۲۰.۸ درصد از حجم کل معادل ۲۳.۵ میلیارد دلار ، سپس آلمان با ۸.۵۷ درصد معادل ۹.۶۷ میلیارد دلار ، هندوستان با بیش از ۷،۳۸ درصد معادل ۷.۳۸ میلیارد دلار ، ایالات متحده آمریکا ۵.۴۲ درصد ( ۵.۴ میلیارد دلار ) ، عربستان سعودی ۳.۹۹ درصد ( ۴.۵ میلیارد دلار ) ، امارات متحده عربی با ۳.۸۶ درصد (۴.۳ میلیارد دلار ) ، ژاپن ۲.۲۲ درصد ( ۲.۵۱ میلیارد دلار ) ، تایلند ۲ درصد ( ۲.۳۶ میلیارد دلار ) ، نیجریه  ۱.۹۹ درصد ( ۲.۲۵ میلیارد دلار ) و هلند با ۱.۹۳ (۲.۱۸ میلیارد دلار ) درصد تامین می‌شود.

در بین تمام کالاهای صادراتی به آفریقای جنوبی در رده اول أنواع سوخت‌ها ، روغن های معدنی و مشتقات نفتی به چشم می‌خورد و بعد از خودرو و همچنین لوازم وسایل نقلیه ( یدک) ، تجهیزات فیلم برداری سینمایی و تلویزیونی ، طلا ، کامپیوتر های و تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی بیشترین محصولات صادراتی به آفریقای جنوبی می‌باشند.

شما باید بلد باشین که چطور تجارت و صادرات محصول را به روش تجارت با سرمایه کم انجام دهید

تجارت با سرمایه کم

جایگاه ایران در صادرات به آفریقای جنوبی

طبیعتا کشور ما به دلایل مختلف صادرات میلیارد دلاری به آفریقای جنوبی نداشته . یکی از دلایل اصلی آن فاصله زیاد با این کشور و عدم اشتراک فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی چندان با آفریقای جنوبی است.بیشترین موارد صادراتی از ایران به آفریقای جنوبی طی سالهای اخیر شامل اوره ، قیر ، تجهیزات فلزی و آهنی ، فرش و گلیم و انواع شوینده‌ها بوده اما موارد بیشماری همچنان برای صادرات به این کشور پیشنهاد میشود و پتانسیل بالایی برای سودآوری دارد .

مواردی مانند محصولات کشاورزی مثل میوه ها و صیفی‌جات ، کاشی و سرامیک ، مواد غذایی فرآوری شده مثل آبمیوه‌ها ، لبنیات مختلف و کنسروها و امکانات پزشکی و دارویی که مورد نیاز آفریقای جنوبی می‌باشد.طبق اطلاعات اتاق خبری بازرگانی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۵ میلیون دلار کالا از ایران به آفریقای جنوبی صادر شده که ۵۵۲ هزار تن برآورد شده است.

این در حالیست که آمار نشان می‌دهد در سال ۹۹ ۳۸ میلیون دلار ، در سال ۹۸ بیش از ۸۸ میلیون دلار ، سال ۹۷ حدود ۳۷ میلیون دلار و در سال ۹۶ حدود ۳۷.۴ میلیون دلار کالا به عنوان صادرات به آفریقای جنوبی است که خبر از افزایش میل آفریقای جنوبی برای همکاری با ایران را دارد.

چگونه به آفریقای جنوبی صادرات کنیم ؟

شاید در ذهن خیلی از افراد صادرات محصول یک کار محال و سخت باشد اما با بررسی آمار متوجه می‌شویم که سالیانه حجم بسیار زیادی از محصولات کشورمان به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود و میلیاردها دلار ارزآوری به کشور انجام می‌شود.این اعداد بزرگ نتایج صادرات بازرگانان ایرانیست که شما نیز می‌توانید یکی از آنها باشید.

فقط کافیست اصول و قواعد صادرات کالا را بشناسید ، یاد بگیرید و با صبر و شکیبایی مراحل را به درستی طی کنید.دوره رایگان هفت خان صادرات بهترین روش برای آشنایی با مسیر صادرات است و پس از مشاهده ۷ قسمت شما از صفر به یک متخصص در زمینه صادرات تبدیل خواهید شد.

مراحل صادرات کالا به آفریقای جنوبی

برای داشتن تجربه موفق در زمینه صادرات به آفریقای جنوبی بهتر است تا اصول اولیه آن را به خوبی بلد باشید و مراحل را به درستی و با بهترین کیفیت ممکن انجام دهید.طبیعتا برای انجام کامل هرگام از این پروسه به زمان زیادی احتیاج دارید.

اما زمانبر بودن آن به دلیل عدم شناخت و تجربه کافی می‌باشد ، یعنی پس از انجام ۲ الی ۳ صادرات موفق شما متوجه راحتی کار می‌شوید و سرعتتان در انجام مراحل بسیار بیشتر خواهد شد.توجه داشته باشید که هیچگاه برای سریع‌تر انجام دادن پروسه صادرات ، فاکتور کیفیت را از دست ندهید و همواره سعی کنید در بهترین و تمیزترین حالت ممکن کار را انجام دهید.

انتخاب کالا برای صادرات به آفریقای جنوبی

برای شروع صادرات به آفریقای جنوبی باید در قدم اول محصول مناسب پیدا کنید.چه محصولی مناسب است ؟

طبق آمار کالاهای صادراتی که بالاتر بیان شد شما متوجه شدید که چه کالاهایی در حجم زیاد به آفریقای جنوبی صادر شده و می‌توانید حدس بزنید که در چه گروه از کالاهایی این کشور نقص داشته و نیاز به تامین دارد.اگر محصولی مدنظر دارید که در این لیست به چشم نمی‌خورد بهتر است بررسی های لازم را انجام دهید.

مثلا ممکن است محصول مدنظر شما صنایع دستی باشد و همچنان خریدار زیادی را در آفریقای جنوبی داشته باشد ، پس بهتر است برای انتخاب محصول تحقیقات بیشتری انجام دهید و در صورت امکان به صورت حضوری بازار این کشور را بررسی کنید.

ایجاد هویت بصری و تولید محتوا برای صادرات به آفریاقی جنوبی

یکی از مهمترین مراحل در امر صادرات ایجاد ساختار بصری مناسب برای محصول است.اولین چیزی که نظر مشتری را برای محصول شما جذب می‌کند ظاهر کار شماست ، یعنی وبسایت شما ، صفحات مجازی ، کاتالوگ ، لوگو ، رنگ سازمانی ، کارت ویزیت و بسته بندی محصول که تک تک این ها نیازمند صرف وقت و مقداری هزینه می‌باشد.
مطمئن باشید که بدون انجام این مراحل پروسه صادرات شما با شکست مواجه شد.حتی در موارد متعددی تاجران با طراحی بصری و تولید محتوای خیلی خوب برای یک محصول بدون کاربرد و بی کیفیت توانسته اند فروش بالا و سود فوق‌العاده‌ای را تجربه کنند.

تاثیر بسته‌بندی در صادرات به آفریقای جنوبی

پس از بررسی های کافی و انتخاب محصول قدم بعدی بسته‌بندی محصول می‌باشد.یکی از فاکتورهایی که در تمام دنیا بسیار حائز اهمیت است و بدون آن نمی‌توان فروش بالایی را تجربه کرد بسته بندی محصول می باشد.رنگ‌بندی بسته بندی ، جنس و کیفیت ، زبان استفاده شده روی بسته بندی به شدت در فروش شما تاثیر گذار است.

برای داشتن یک بسته‌بندی زیبا برای صادرات به آفریقای جنوبی بهتر است با خلق و خوی مردمان این کشور بیشتر آشنا شوید.اینکه به چه رنگ‌هایی بیشتر علاقه‌مند هستند یا چه نوع بسته‌بندی هایی در این کشور رواج دارد می‌تواند به شما کمک شایانی در این مرحله کند.

توجه داشته باشید که بر روی بسته‌بندی محصولتان حتما و حتما از زبان رایج کشور هدف (در این مثال زبان آفریقایی) استفاده کنید.

بازاریابی و پیدا کردن مشتری خارجی در آفریقای جنوبی

بازاریابی و پیدا کردن مشتری خارجی در آفریقای جنوبی

مهمترین بخش در صادرات و فروش خارجی مبحث بازاریابی می‌باشد.در واقع شما در این مرحله بیش از هرچیز دیگری نیاز به کسب تجارب در شرایط مختلف را دارید.برای پیدا کردن مشتری خارجی روش‌های متنوع و متعددی وجود دارد که هریک می‌تواند برای شما ده‌ها ، صدها یا هزاران مشتری خارجی به همراه داشته باشد.

اما باید راه و روش را به درستی بلد باشید تا این مشتریان را از دست ندهید ، یعنی آزمون و خطا در این مرحله مجانی نیست و هرگونه اشتباه ممکن است سودهای بزرگی را از شما سلب کند.

روش هایی مانند بازاریابی از طریق فیسبوک ، لیست شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی ، شرکت در نمایشگاه‌ها ، لینکدین ، گمرک و بازارچه‌های مرزی ، شرکت های EMC  ، یلوپیج‌ها Yellow Pages  ، ایمیل مارتینگ ، بازاریابی از طریق دوست و آشنا در آفریقای جنوبی ، بازاریابی حضوری ، اینستاگرام ، لینکدین ، سفارت‌ها و بی شمار روش دیگر می‌توانند شما را در رسیدن به مشتری واقعی و نهایی کمک بزرگی کنند.

اما بلیط خودتان را نسوزانید و قبل از اقدام به هرکاری ، بررسی بازار را کامل و جامع انجام دهید ، یعنی قیمت کالای مشابه با کالای خودتان را در بازار کشور آفریقای جنوبی برای صادرات به آفریقای جنوبی مقایسه کنید ، به نقاط قوت و ضعف محصول خود و رقبایتان توجه کنید و آنهارا بررسی کنید و حتما یک مزیت رقابتی برای محصولتان در نظر بگیرید.

مزیت رقابتی یعنی داشتن یک ویژگی خاص و منحصر به فرد که فقط در محصول شما به چشم می‌خورد ، بارزترین ویژگی مثبت محصول شماست و از طریق آن می‌توان بین محصول شما و رقبا تمایز ایجاد کرد.

برای مقایسه کردن محصولات و بررسی بازار هدف و اطلاع از قیمت ها بهترین راه مراجعه حضوری در بازار کشور مقصد است اما اگر برایتان میسر نیست می‌توانید از وبسایت‌های B2B  و B2C  مانند tradeeasy , tradekey , alibaba , amazon aliexpress و وبسایت های محلی کشور هدف ( آفریقای جنوبی) استفاده کنید.

مشاوره رایگان برای صادرات کالا و بازاریابی
02191691327

حمل و نقل و ترخیص در صادرات به آفریقای جنوبی

پس از پیدا کردن مشتری و انجام توافقات مالی و اینکوترمز روش حمل و نقل را انتخاب و یک ترخیص‌کار مناسب و مطمئن پیدا کنید.آشنایی با یک ترخیص‌کار حرفه‌ای و قابل اطمینان یکی از مهمترین بخش های صادرات بوده و شما باید در هر گام از صادرات بهترین های هر حیطه را بشناسید و با آنها کار کنید.

نیازی نیست قدم به قدم صادرات را خودتان انجام دهید ، می‌توانید با برونسپاری مراحل به افراد مطمئن هم سرعت و هم کیفیت کسب و کارتان را افزایش دهید و استرس و فشار کاری خودتان را کاهش دهید.همچنین داشتن یک ترخیص‌کار باعث می‌شود که نیازی به کارت بازرگانی نداشته باشید یعنی از طریق کارت بازرگانی همان ترخیص‌کار پروسه ارسال کالا را انجام دهید.بله برای صادرات شما هیچ نیازی به کارت بازرگانی ندارید.هرچند که قوانین برای اخذ کارت بازرگانی روز به روز در حال ساده‌تر شدن است اما همچنان نیازی برای گرفتن آن ندارید چراکه از طریق کارت بازرگانی ترخیص‌کار می‌توانید این مرحله را به راحتی پشت سر بگذارید.

جمع‌بندی و خلاصه آموزش صادرات به آفریقای جنوبی

جمع‌بندی و خلاصه آموزش صادرات به آفریقای جنوبی

با تحقیقات و بررسی‌های دقیق و طی کردن گام به گام مراحل صادرات به آفریقای جنوبی می‌توانید به راحتی به اولین فروش دست پیدا کنید و مسیر را برای خودتان هموار کنید.

توجه داشته باشید که اگر به دنبال موفقیت هستید باید آموزشهای لازم را مشاهده کنید و دوره‌های مختلفی را سپری کنید تا هم با تجربه افراد بزرگ در این حیطه آشنا شوید و هم بتوانید مسیر صادرات به هر کشوری را واضح و روشن تجسم کنید.

اشتراک گذاری مطالب

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

تجارت یونیورسیتی

تجارت را با خیالت راحت یادبگیرید

مطالب اخیر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x